- Project Runeberg -  Teaterhistoria och teaterhistorier. Minnen och anteckningar från en 40-årig verksamhet inom teaterns roliga och oroliga värld /
17

(1924) Author: Hjalmar Meissner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

K. Operan efter gravyr av Snack 1782.

ledes de Wagnerska principerna i fråga om det
musikaliska dramat och har till den grad troget följt
och tillämpat desamma, att man icke har den
ringaste hållpunkt för minnet, då man övertänker den
musik, varav man kommit i åtnjutande. Boitos
musik är den mest utpräglade ’framtidsmusik’ och
är ett musikaliskt verk, som icke är och i följd av
sin natur aldrig* kan bliva populärt i detta ords
vanliga bemärkelse.» Där ser man faran av att
profetera. Jag undrar vad den ärade kritikern skulle
säga om han fick höra nymodern dysmorfistisk
musik? Men om fyrtio år kommer kanske den tidens
memoarförfattare att avhåna våra
musikrecensenters efterblivna ståndpunkt.

Matilda Grabow kunde som högst få riva publi-

* Kurs. av förf.

2 Teaterhistoria och teaterhistorier.

17

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:55:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mhteaterhi/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free