- Project Runeberg -  Teaterhistoria och teaterhistorier. Minnen och anteckningar från en 40-årig verksamhet inom teaterns roliga och oroliga värld /
66

(1924) Author: Hjalmar Meissner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vacker och bestickande klang och med verkligt
glansfulla höj dtoner. Han var dessutom ung,
såg särdeles bra ut och var välväxt — en
formlig- sockerprins, med sångkulturen var det
däremot si och så, och någon intelligent
rollgestaltning fick man nog fåfängt leta efter hos honom.
Tack vare sina yttre företräden lyckades han dock
i Paris roll vinna publikens bevågenhet i lika
hög-grad som Anna Pettersson, ehuru hennes Helena
stod på ett helt annat plan. Hans vackra röst
möj-liggjorde sedermera en lyckad debut på K. Teatern
som Masaniello i »Den stumma». En norsk
bryggeriägare med konstintresserad fru tog nu hand om
den unge mannen för att bekosta hans utbildning,
men studierna blevo av kort varaktighet, ity att vår
sockerprins gifte sig med en rysk miljonärsänka
och bosatte sig i Moskva, där svenska resande
alltid mottogos med flott gästfrihet i hans praktfulla
hem. Sitt hemland besökte han då och då ombord
på sin präktiga lustjakt »Nadeschda». Han fick i
Ryssland titeln »verkligt statsråd», och hans bröst
var översållat med ordensdekorationer bland annat
kommendörstecknet av Vasaorden. Och ändå finns
det folk som påstå att tenorer äro dumma.

Den nya operettscenen lyckades förvärva sig en
trogen stampublik, som kände sig hemmastadd och
trivdes utomordentligt väl med den glada och
familjära ton de spelande med direktörerna i spetsen
anslogo. Ett garde av unga damer med fördelaktigt
utseende fungerade som kombinerade korist-,
balett- och statistflickor, än som napolitanska
fiskargossar, än som pager från 16:de århundradet, än
som hetärer från gamla Hellas, men alltid iklädda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:55:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mhteaterhi/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free