- Project Runeberg -  Teaterhistoria och teaterhistorier. Minnen och anteckningar från en 40-årig verksamhet inom teaterns roliga och oroliga värld /
158

(1924) Author: Hjalmar Meissner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fritz Arlberg gjort hätska anfall mot den »gamla»
sångmetoden i allmänhet och mot Musikaliska
Akademien och professor Julius Giinther i synnerhet.
Han föreslår att över konservatoriets sångklasser
bör inristas Dantes ord: »I som här inträden låten
allt hopp fara» och påstår »att i våra dagar
meddela undervisning i tonbildning efter den gamla
skolans principer är lika oförsvarligt, som om en
kirurg i våra dagar skulle företaga en livsfarlig
operation utan antiseptisk profylax». Forsell som
öppet och tacksamt erkände att: »sjunga det har
jag lärt mig av Giinther», stod nu som ett
glansfullt bevis på att Arlberg med sitt anatema
betydligt skjutit över målet.

För resten tror jag att, i de flesta fall,
sångmetodernas effektivitet till största delen beror på
elevens röst, intelligens och receptivitet, fast hrr
sånglärare, var och en, tro sig sitta inne med den allena
saliggörande läran, och anse konkurrenterna som
charlataner. Fråga Forsell vad han tycker om dr
Bratt och fråga Bratt vad han tycker om
konservatoriets sångundervisning?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:55:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mhteaterhi/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free