Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Premiärkvällen sutto
Operans alla lediga
artister på parkett.
Nyfikenheten var stor. Nordqvist
som skulle dirigerat
»Carmen» på kvällen hade bett
Stenhammar »slå» denna
afton emedan han ville se
hur experimentet att ge
en stor modern opera med
ett operettsällskap skulle
utfalla.
Mathilda Keyser
klarade det svåra sångpartiet
glansfullt och var som
klippt och skuren till rol- Ernst Svedelius som fadern i
len. Svedelius väckte
sensation med sin malmrika basstämma och torde som
den sympatiske franske arbetaren, Louise’s fader,
haft sin i dramatiskt hänseende bästa roll. Även
övriga partier sköttes tillfredsställande och av
små-rollerna stod Bergströms lumpsamlare och Lunds
nattvandrare på ett högt plan.
Kvällen blev en succés, utförandet berömdes i
pressen och Nordqvist gav oförbehållsamt sitt
erkännande. Svedelius engagerades omedelbart
till Operan dit Mathilda Keyser antagligen även
kommit om hon ej. efter engagemangets slut,
gått och gift sig med en löjtnant vid Göta
livgarde.
Det djärva företagets facit inneslutes i följande
ord av Sven Söderman: »Framförandet av ’Louise’
var en odisputabel framgång och ett hedrande vitt-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>