- Project Runeberg -  Teaterhistoria och teaterhistorier. Minnen och anteckningar från en 40-årig verksamhet inom teaterns roliga och oroliga värld /
231

(1924) Author: Hjalmar Meissner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sitt bästa, och
clikt, musik och
scenbild
sammansmälte till ett
konstnärligt helt.

Men så var också
diktaren,
kompositören och
regissören en och
samma person.»
Kapellmästaren fick
i stället för den
i recensionerna
traditionella
frasen »Herr
Meiss-ner dirigerade
påpassligt»
glädja sig åt ett
tämligen enstämmigt
beröm i
tidningarna. Man gick Frithiof Strömberg som Arnljot.
till och med så

långt i liberalitet att man skrev: »Herr Meissner
har dokumenterat sig som en framstående
operadirigent.» Jag ber att få framföra mitt vördsamma
och djupt kända tack.

Från den i detta fall mest kompetente domaren
— kompositören — fick jag ett varmt erkännande,
och vid den flotta avskedsfest som hovkapellet
hedrade mig med, fälldes många hjärtliga ord som etsat
sig in i mitt minne.

»Nu spelar jag på stövelknekt och spelar ganska bra
ty Celadon är vaner vid svarte morhianer.» (Fröding.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:55:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mhteaterhi/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free