Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Christian Hammer
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Med sitt företrädesvis på den yttre
uppenbarelsen fästa sinne kände Byström sig bäst
hemmastadd i återgifvandet af den kvinnliga skön
heten — särskildt det vällustiga, det sinnligt
retande, det eleganta och det graciösa i denna
skönhet hade i honom en framställare af hög
rang — och han visade sig därjämte lycklig i
skildringen af bacchantisk lefnadslust och barns
lig skälmaktighet. Den storartade formen, den
manliga kraften och den djupa begrundningen
voro däremot icke hans sak. Han bildar däri en
motsats till sin samtida, göteborgaren Fogelberg.
Byströms manliga figurer äro jämförelsevis få
och underlägsna de kvinnliga. De bästa af hans
arbeten äro i allmänhet de, som utfördes före
1830; efter den tiden tyckes hans skaparekraft
ha sackat bakåt.
Den otålighet, hvarmed han vanligen skred
till sitt arbete, gjorde att han icke alltid ägnade
tillräcklig omsorg åt den för skulptören viktiga
gipsmodellen, hvadan han ofta gick direkt från
skissen in på marmorblocket.
I själfva marmorbehandlingen ägde han ett
mästerskap, som endast få uppnått. Därjämte
var han rik i uppfinningen af motiv, i förening
med mycken smak i draperiet, och hans
gruppering är sinnrik och behaglig. Antalet af hans
verk är förvånande stort, och detta ehuru han
vid deras utförande sällan begagnade lärjungars
och stenhuggares hjälp.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>