- Project Runeberg -  Minnet och dess pedagogiska problem. /
75

(1932) [MARC] Author: Axel Herrlin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att göra en avgörande attack m. m.–––-En sådan

spelare bryr sig alltså blott om den betydelse, som
pjäsen äger för spelets aktuella position, och ju mer
hans tankar fördjupa sig i kombinationerna, desto mindre
se hans ögon av brädet och pjäsernas yttre egenheter.»

I samma riktning gå uttalanden av Goetz och
Sittenfeld. »För att rätt uttrycka min tankegång,»
säger Sittenfeld, »borde jag utbyta ordet schackbräde
mot ordet position, varje gång det är fråga om visuellt
minne, ty något annat ser jag i själva verket icke.
Mitt imaginära schackbräde har varken bestämda former
eller färger för sina rutor. Det är som en gråaktig
transparang, där de mer eller mindre mörka punkterna
bilda positioner, och på vilket jag igenkänner den ena
eller andra pjäsen ej på grund av dess speciella form,
utan i stället på grund av dess möjlighet att röra sig,
dess sätt att verka.»

Även hos blindspelare av Tarraschs och Sittenfelds
typ torde man fortfarande kunna tala om ett gott
visuellt minne, men det har tydligen en annan karaktär
än det visuella minnet hos de blindspelare, vilka se
bestämda färger och former på sitt imaginära bräde.
De senare hava ett mera konkret, de förra däremot ett
mera abstrakt synminne, vars speciella egendomlighet
synes synnerligen väl karaktäriserad med en term, som
Binet lånat från Charcot: ett visuellt geometriskt minne.
»Denna variant av det visuella minnet,» tillägger Binet,
»är, som man lätt förstår, produkten av ett
abstraktionsarbete samt uppstår genom den riktning, som spelaren
giver sin uppmärksamhet. Om spelaren kommer till
att negligera form och färg, så är det säkerligen därför
att han vill bespara sig arbetet med dessa föreställningar,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:06:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/minnped/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free