- Project Runeberg -  Minnet och dess pedagogiska problem. /
76

(1932) [MARC] Author: Axel Herrlin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som icke äro nödvändiga för kombinationerna. Det
synes framgå av vår enquéte, att de isynnerhet äro de
starka spelarna, som betjäna sig av ett abstrakt visuellt
minne. Detta sammanhänger kanske därmed, att
övningen underlättar minnets abstraktionsförmåga, kanske
också därmed, att finessen i kombinationerna icke ger
spelaren tillfälle att hängiva sig åt mera plastiska
föreställningar.»

Binets undersökning av blindspelares psykologi är
publicerad samman med en ej mindre intressant
behandling av de stora räknekonstnärernas psykologi. Själv
har han varit i tillfälle att experimentera med två mästare
på detta område, greken Diamandi och italienaren
Inaudi, varvid han bland annat även fastställt deras
respektive föreställningstyper. Diamandi har visat sig
vara visuell, om ock, såsom en senare undersökning av
Meumann givit vid handen, med en liten tillblandning
av motoriska element. Han vill städse hava sina
uppgifter i skrift, innan han börjar sina kalkyler, och han
ser sedan siffrorna tydligt för sin inre syn, Dock är
hans visuella reproduktion ej rent »fotografisk». Han
tänker sig sålunda icke siffrorna med den stil, varmed
de av experimentatorn föreläggas honom, utan på det
sätt, varpå han själv plägar skriva dem. En annan
omständighet, som visar, att hans reproduktion icke är
en fotografering så att säga i ett slag, är hans
reaktionssätt, då det gäller att återgiva siffror med olika färg.
Medan han kan lära sig tjugufem siffror av samma färg
på tre minuter i genomsnitt, behöver han åtta minuter
för att lära sig samma sifferantal i sex olika färger med
angivande av färgerna. Och härvid inpräglar han först
siffrornas form och sedan i en särskild genomläsning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:06:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/minnped/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free