- Project Runeberg -  Minnet och dess pedagogiska problem. /
80

(1932) [MARC] Author: Axel Herrlin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

livlighet. Även de äro icke alls rent akustiska, utan
innehålla oundvikligen sensationer från bröstet,
vibrationssensationer med mera.»

»Rösterna hos mina närmaste vänner, som jag icke
sett på två år, kan jag blott mera tillfälligt föreställa
mig, och detta också blott under de speciella betingelser,
sorn jag förut nämnt, nämligen vid mycket tydlig optisk
reproduktion av deras personlighet. Jag har icke ett
spår till minne av rösten hos många bland mina
bekanta, till och med sådana, som jag kan tydligt
föreställa mig optiskt.»

»Mina hågkomster av en opera eller ett skådespel
äro karaktäristiska för denna brist. Jag har ytterst
tydliga bilder av scenen, personerna och scenerierna. Hela
operan kan åter avspeglas för mina ögon — men blott
som pantomim. Jag kan ofta reproducera textorden,
men jag talar dem. Ordföreställningarna äro motoriska
och aktörernas röster märker jag ej till.»

I detta fall finna vi en ovanlig avtrubbning ej blott
av den mera reala sfären av akustiska föreställningar, av
tonföreställningarna, utan också av den verbala, av
ordföreställningarna. Men eljest äro dessa båda grupper
av akustiska föreställningar långt ifrån alltid likformigt
utvecklade. Såsom Gilbert Ballet påpekar, är det
visst icke ovanligt att finna idioter, hos vilka
ordföreställningarna äro fåtaliga eller helt saknas, men som
dock hava sinne för musik. Han framhåller vidare,
att många barn sjunga, innan de kunna tala. Den
bekante psykologen Stumpf kunde hos ett av sina barn
vid fjorton månaders ålder konstatera förmåga att
återgiva tonskalan, och en son till tonsättaren Dvorak
sjöng vid ett års ålder Fatinitzamarschen samman med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:06:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/minnped/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free