- Project Runeberg -  Minnet och dess pedagogiska problem. /
209

(1932) [MARC] Author: Axel Herrlin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

av sin Psykologi (1882), sedermera utförligare i sina
»Psykologiske Undersögelser». Detta har ock
Lehmann i sin replik med erkännande konstaterat,
varjämte han också medgiver, att han själv ej
vederbörligen* räknat med denna synpunkt i sina första
undersökningar över igenkännandet. Däremot finner han
den teori, som Höffding uppställt till förklaring av detta
medvetenhetsfaktum, otillfredsställande, och hävdar
alltjämt beröringsassociationens allmänna giltighet för
rekognitionsprocesserna.

Granskar man, säger Lehmann, de av Höffding
anförda exemplen på omedelbart igenkännande, så finner
man däri två olika grupper, nämligen dels sådana fall,
där det igenkända är en verkligt enkel, icke
sammansatt förnimmelse, dels sådana, i vilka det igenkända i
verkligheten är sammansatt och endast skenbart står
som en enhet för medvetandet. Med den senare
gruppen är det lätt nog för beröringsteorien att komma till
rätta. Överallt, där vi vid sammansatta varseblivningar
hava att göra med igenkännande, visar det sig städse,
att de första intrycken reproducera minnesbilder, vilka
sammanfalla med de därpå följande varseblivningarna
— enligt »förväntningsteoriens» schema.
»Bekanthetskvaliteten» är i sådana fall det skenbart icke
sammansatta resultatet av en komplicerad psykofysisk process.
Där sammansatta varseblivningar uppdyka i medvetandet
som omedelbart bekanta, kan man mycket väl antaga,
att hela denna process avspelas under medvetandets tröskel.
Det betyder härvid icke något, att de olika varsebliv-

* Lehmann: Kritische und experiraentelle Studien uber das
Wieder-erkennen, s. 177 (i Wundts Phil. Studien för 1892).

14. — Herrlin^ Minnet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:06:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/minnped/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free