- Project Runeberg -  Missionsförbundet : illustrerad veckotidning för Svenska Missionsförbundet / Fyrtiotredje årgången. 1925 /
12

(1925)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bilaga till n:r 9 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

12

MISSIONSFÖRBUNDET. 148

gudar. När man skulle anlägga en stad eller dylikt,
offrade man ett barn, som grävdes ned under husets
hörnsten. Gud prövade Abraham, om han hade samma
tro och kärlek till sin Gud som hedningarna hade till
sina. Då. Abraham visade sig bestå det provet, visade
Gud honom, att lydnad var mer än offer, och att inga
människooffer skulle frambäras. Abraham skulle visa
sin samtid och eftervärld en högre väg, än den som
landets invånare voro inne på. Genom lydnad blev
han bärare av en högre Guds uppenbarelse. Abraham
blev trons fader.

Det är genom lydnad för Guds vilja, som vi danas
till bättre människor. Genom lydnad för Gud lära vi
bättre att känna Gud, förstå hans planer. På så sätt
bliva vi ock skickliga att föra utvecklingen ett steg
framåt. Om vi lyda Gud, bliva vi föregångsmän,
banerförare. Trons män gå alltid i teten. De som tvivla
eller äro fyllda av otro, föra icke mänskligheten
framåt. Om vi tro på levande Gud, bliva vi till nytta i
våra hem, bland våra kamrater, i samhället.

Avslutning.

Låtom oss därför tro på Gud, huru det än ser ut.
Låtom oss vara trogna i det lilla, och Gud skall sätta
oss över det, som mer är.

Minnesvers: Hebr. 11: 17.

Jakob bedrager sin fader.

Text för söndagen den 15 mars 1925: 1 Mos. 27 15—29.

Inledning.

Förra söndagen läste vi om Isak, som då var en
ung man. I dagens text finna vi honom åter, men
nu som en gammal man, färdig att skiljas hädan.
Innan han dör, vill han emellertid välsigna sin äldre
son Esau, men texten visar oss, huru den yngre sonen
Jakob genom bedrägeri erhåller välsignelsen i stället
för Esau.

I. En ful metod.

Avhandling.

Att en moder önskar sin son framgång i världen är
helt naturligt. Likaså är det på allt sätt lovvärt av en
ung man att genom ärligt arbete söka komma fram
här i världen. Men en dylik framgång når man icke
på en (lag. Den måste vinnas genom träget arbete,
studier, etc. Vägen är lång men den är säker. Går
man så till väga, skadar man ej någon utan hjälper
i stället.

Eftersom den vägen är lång och mödosam, söka
många att finna en, som fortare och bekvämare leder
till målet. Rebecka fann upp en sådan genväg, och
Jakob slog genast in på densamma. Vägen var kort,
ty det var denna: att genom bedrägeri komma fram
till välsignelsen. Det var en ful metod, som Rebecka
anvisade sin son. Det fjärde budet gäller icke, om
föräldrarna vilja locka barnen att göra det som är orätt.
Vi skola lyda Gud mer än människorna.

Jakob var ej rädd för att synda. Det enda, som

han fruktade, var det, om han bleve upptäckt. Jakob
sjönk så djupt, att han till och med använde gudliga
ord, när han höll på med sitt bedrägeri, v. 20. Vilken
skillnad mellan Abraham och Jakob. Vilket varnande
exempel utgör icke Jakob för oss.

II. Ett »fint» resultat.

Vi behöva varnas för en dylik ful metod, framför
allt därför, att det ser ut, som om man bäst lyckas,
om man just använder en sådan metod. Huru
lyckades icke Jakob bedraga sin gamle fader. Hur vann
han icke välsignelsen, som hans broder Esau skulle ha
fått. Genom att använda sig av denna fula metod
lyckades alltså Jakob vinna ett »fint» resultat. På grund
av dylika erfarenheter kan man så lätt frestas till
a,tt handla på liknande sätt.

Jakob misstog sig i alla fall. Guds välsignelse är
intet mekaniskt, som kan överflyttas från en person
till en annan, är inte likt en trollstav, som vilken
ägare soin helst kan bruka. Guds välsignelse är något
personligt, något som blott äges av den, som äger det
rätta sinnelaget. Den som bedrager sin nästa, som
ljuger, som missbrukar det heliga kan aldrig få del av
Guds välsignelse. Man måste vara sann, god och ädel,
om man skall få del av Guds välsignelse. Gud
välsignar blott den, som lyder honom. Rikedom, makt,
anseende kan man få genom skickliga bedrägerier.
Men Guds välsignelse vinner man allenast genom
lydnad för Gud.

Avslutning.

Ärliga och uppriktiga skola vi vara, även om vi
därigenom skulle gå miste om jordiska fördelar. Vad
vi vinna på annat sätt, är blott sken. Årlighet varar
längst.

Minnesvers: Ps. 32: 2.

Jakob vid Betel.

Text för söndagen den 22 mars 1925: 1 Mos. 28: 10—22.

Inledning,

Dagens text visar oss den närmaste följden av
Jakobs bedrägliga handling. Han måste fly från sitt
hem.

I. Guds trofasthet.

Avhandling.

Äro vi trolösa, så är dock Gud trofast. Han lät
visserligen Jakob erfara följderna av sitt handlingssätt,
lät honom som flykting om natten söka sitt läger ute
på marken med en sten till huvudkudde. Men han
uppenbarade sig ock för honom i hans
övergivenhet-Så handlar Gud alltid mot människors barn. De få
skörda, vad de sått, men också se, huru Gud städse är
densamme.

På många olika sätt uppenbarar sig Gud för oss.
Han ter sig för oss på de heliga platserna i Guds hus.
då vi samlas till att betrakta Guds ord och bedja till
honom. Han ter sig för oss ute i naturens stora hel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:07:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/missio/1925/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free