- Project Runeberg -  Missionsförbundet : illustrerad veckotidning för Svenska Missionsförbundet / Fyrtiotredje årgången. 1925 /
587

(1925)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 35. Den 27 augusti 1925 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MISSIONSFÖRBUNDET.

,563

RIKTNINGAR I NUTIDA TROSLIV.

Uppenbarelse och erfarenhet.
IV.

Det finnes även en annan sak, som ifråga om
troslivet förr och nu är att anteckna. Ocli det är
den olika ställning och betydelse, som man
tillmätt den personliga erfarenheten eller, såsom
denna i ett senare skede understundom blivit
benämnd, den inre upplevelsen. Som man torde
erinra sig, fick detta en särskild aktualitet i
samband med ett föredrag, som på sin tid hölls vid
ett kristligt studentmöte i vårt land, i vilket
föredrag den inre upplevelsen erhöll en alldeles
särskild betoning såsom det nödvändigaste och
vissaste. Ännu är också i minne, huru
Waldenström med skärpa uppträdde mot denna
riktning, som för honom framstod som en farlig och
skadlig förskjutning från den givna och vissa
uppenbarelsen till den mänskliga, skiftande
erfarenheten. Vi hava emellertid här ett nog gå

talande bevis för huru troslivet i våra dagar
företrädesvis älskar att sysselsätta sig med
människan och erfarenheten, under det att Gud och
uppenbarelsen i ett tidigare skede var det över
allting annat dominerande för trons folk. Den
moderna bibeluppfattningen —• i den mån man
kan tala om en sådan i våra kretsar — ansluter
sig helt naturligt till den framskjutna ställning,
som givits mänsklig tanke och erfarenhet i
religiöst liv.

För en framtida bedömare och skildrare av
religiöst liv inom den fria missionens kretsar i
vårt land skall det förvisso bliva en rätt så
tacksam uppgift att giva akt uppå huru det under
olika skeden förhållit sig i dessa stycken. Ett
är i varje fall visst: det talades annorlunda förr
härom än nu. Med all den iver, som man var

ii a tidskrift räknar tydligen icke med europeiska
förhållanden på samma sätt som den tyska
tidskriften. Där är t. ex. återgivet ett föredrag,
som hållits i Hongkong och handlar om
kvinnans ställning i islam. Föreläsaren söker visa,
vilka företräden den muhammedanska kvinnan
har framför kvinnan i de kristna länderna.
Bestämmelsen, att islams kvinnor måste vara
beslöjade, när de visa sig ute, framställer han på
följande sätt: »Muhammedanska kvinnor, som
på gatan äro betäckta, bli icke utsatta för
någon slags förolämpning eller närgångenhet. Om
den muhammedanska kvinnan vore förbjuden
att gå utanför sitt hus, vore det aldrig fråga
om någon betäckning».

I höst får Stockholm besök av samtidens
förnämste representant för den kristna missionen
bland islams folk, doktor Samuel Zwemer från
Kairo. På samma gång som doktor Zwemer är
en framstående missionär, har han gjort sig
bekant som en av nutidens förnämsta kännare av
den muhammedanska litteraturen och islams
heliga skrifter. Han kommer för att deltaga i
Nordiska Missionskonferensen den 23—27
september. Doktor Zwemer har utgivit en massa
litterära arbeten i samband med sin verksamhet.
Hans sista bok, som utkommit i år, har väckt

ett stort uppseende. Den bär titeln »The Law
of Apostasy in Islam (Kättarelagen i Islam).
Doktor Zwemer söker här giva svar på frågan,
varför det finnes så få till kristendomen
omvända muhammedaner. Han finner svaret i den
järnhårda lagen, att var och en, som övergår
från islam till någon annan religion, är dömd
till döden. Med en mångfald exempel visar han,
hur denna lag tiderna igenom praktiserats och
hur den ännu i dag lever och verkar, så långt
möjlighet gives. På samma gång lämnar han
flera utomordentliga exempel på omvända
muhammedaners bekännaremod under det svåraste
martyrskap. Boken slutar med följande ord:

»Missionärer och omvända muhammedaner må
tillsammans finna kraft och uppmuntran i den
vissheten, att islam håller på att bringas fram
inför historiens dom. Denna dom skall bli mera
sann, mera djupgående och mera rättvis än
något enskilt domslut kunnat bli. Denna dom blir
avgörande. I vissheten härom kunna vi vänta
och vara lugna. Men under tiden skall det
uppstå ett ständigt växande antal från islam
omvända, vilka utan fruktan trotsa förföljelser och
lidanden på grund av deras kärlek till Jesus
Kristus.»

Detta är märkliga ord av en stor man.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:07:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/missio/1925/0641.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free