- Project Runeberg -  Missionsförbundet : illustrerad veckotidning för Svenska Missionsförbundet / Fyrtiotredje årgången. 1925 /
845

(1925)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 50. Den 10 december 1925 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MISSIONSFÖRBUNDET.

845

Litteratur.

Islam och Evangeliet. Av L. E. Högberg. Svenska
Missions-Förbundets förlag. 272 sidor. Pris
häft. kr. 3: 75.

Det är länge sedan jag läste en bok med ett sådant
intresse, som när jag läste Islam och Evangeliet.
Och jag gläder mig över att förf. innan han slutade
sitt verksamma liv överlämnade en sådan skatt åt våra
missionsvänner.

Islams religion och folk äro skildrade med
mästarehand, såväl när författaren rör sig på historisk mark,
som när han plockar fram erfarenheter från sin
mångåriga verksamhet bland islams folk. Man behöver
endast nämna några av de olika avdelningarna i boken
för att begripa, att här icke är någon vanlig
missionsberättelse. Vi nämna endast: Islams uppkomst
och utveckling, Islams lära och kult, Profeternas
historia, Koranen oeh korantolkningens Kristus,
Muhammed, Islams profet, Den till kristendomen omvände
muhammedanen, o. s. v. Och man kan tänka sig, att
när en man med den begåvning, kunskap och
erfarenhet, som Högberg ägde, bearbetade ett sådant material,
så måste detta arbete bli något utöver det vanliga i
missionslitteratur. Nu när författaren icke längre
är bland de levandes antal, kan man säga detta utan
att det skadar varken honom själv eller andra.

På ett medryckande men gediget sätt låter
författaren oss få veta islams uppkomst och utveckling.
Därom ha vi visserligen läst om i historien förut, men
det är, som om det finge en helt annan smak, när den
skriver om det, som sett frukten av denna utveckling
på nära håll. Och så följer därpå vad islam lär och
vad denna lära burit för frukt bland -islams
bekännare. Vidare få vi veta om profeternas historia, hur
Jesus där visserligen göres till en profet men långt
underlägsen Muhammed. Så kommer korantolkningens
Kristusgestalt, och man måste säga, att det gränsar
till det otroliga, vilka legender; lögner och
vilseledande uppgifter, som likt osynliga trådar spunnits kring
Kristus för att göra honom maktlös inför Muhammed.

■Säkert är, att om man ock förut lutat åt det hållet
att islam som religion varit nästan lika god som
kristendomen och koranen likvärdig med bibeln, får
■man en annan uppfattning, sedan man läst denna bok.
Skillnaden mellan islam och . kristendomen samt mellan
dessas religionsstiftare är mycket stor. Jesus Kristus,
den rene, den kärleksfulle, den allt försakande, och
som gick i döden för andra, kan icke jämföras med
Muhammed, den sedligt sjunkne mannen, som hade flera
hustrur än hans egen lag gav rättighet till, något som
ingen museiman söker förneka, och dessutom var
Muhammed en man som trampade andra under
fötterna för att själv komma upp och utgöt floder av
oskyldigt blod för att själv bliva stor. Jämför dessa
två, Kristus oeh Muhammed, och du kan icke, du får
icke din mun att säga det, att islam är lika god som
kristendomen.

Ingången i vilan.

G. P. Nordqvist är
icke längre ibland oss.
Han fick hastigt
uppbrottsorder den 12
november. Vid flera
tillfällen kort förut hade han
uttalat sin glädje över
att han kände sig så
stark och frisk. Han
hade varit ute och utfört
något arbete. Då han
kom in, sade han sig vara trött, och vid de orden
föll han till golvet. Om någon minut var hans
ande ingången i en annan värld. Det var
hjärnblödning, som så hastigt ändade hans liv.

Gustav Fredrik Nordqvist föddes den 19
september 1847 i Skogsbygdens socken av Älvsborgs
län. Ären 1861—63 genomgick han Alingsås
pe-dagogi samt läste vid Latinläroverket i Göteborg
åren 1863—65. Han måste sedan avbryta sina
studier på grund av sjukdom.

Under de andliga väckelsetiderna i Nårunga.
på 60- och 70-talén var Nordqvist den ledande
själen. Han var församlingsföreståndare och
ordförande för Nårunga brödraförsamling åren
1869—1904. Ären 1885—1900 var han ledamot
i Västkustens missionsförenings styrelse och
under denna tid dess sekreterare i fem år. Under
åren 1886—93 samt 1897 reste han som
söndags-skolmissionär för Västkustens missionsförening
och 1902—1916 som dess predikant. De senare
åren har han icke velat predika, enär han tyckt
sig icke kunna det för slöhet i tankarna.
Nordqvist har grundlagt tidskriften Ungdomsvännen
och var under de två första åren dess redaktör.
Den hänsovne har omkring 20 år varit bosatt i
Vårgårda. Vile han i frid! C. E. B.

Slutligen vill jag nämna om det intressanta
kapitlet, som handlar om den omvände muhammedanens
ställning. Den är förvisso icke avundsvärd. Och det
är nog, söm författaren säger, att det kostar mer att
vara kristen bland islams folk än bland något annat
folk i världen. När man lägger ifrån sig boken efter
att ha läst den, kan man icke låta bli att tacka Gud
för att man bor i Sverige. Läs boken! Den är värd
sitt pris många gånger. O. Olofsson.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:07:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/missio/1925/0929.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free