Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
III
komme. De kom til theatret under nye betingelser,
og derfor flk de tildels ogsaa et nyt præg.
Gundersen, Selmer, fru Reimers, Reimers, Hammer, Klausen
er de betydeligste navne i dette kuld, opført i den
række, hvori de i løbet af sekstiaarene kom til
theatret. Uden dem vilde Kristiania theater ikke
have været, hvad det for øieblikket er, uden dem
vilde scenen i allefald ikke have magtet at følge
vor dramatiske literaturs udvikling; thi det er
fornemmelig paa deres skuldre, at det modeine norske
repertoire har hvilet; de har gjort det norske dramas
udvikling med fra romantik til modem realisme, og
det er derfor en ligesaa interessant som oplysende
kjendsgjerning, at det var Bjørnstjerne Bjørnson, som
linder sin direktørvirksomhed indtroducerede de fleste
af dem for publikum.
Sigvard Gundersen har gjennemløbet denne
udvikling fra dens første til dens sidste stadier. Da
han i sæsonen 1862—63 i en alder af 20 aar havde
sin første debut, var han romantisk og lyrisk, trods
nogen. Han havde været kadet; men det stramme
krigsskoleliv tilfresstillede ham ikke; istedetfor at
studere mathematik skrev han digte og talte om
literære og kunstneriske emner med sin lidt ældre
kammerat Kristian Elster. Elster tænkte jo paa at
gaa til scenen, men opgav det i sidste øieblik af
mistillid til sin egen evne; Gundersens freidigere og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>