- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
18

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Naturalismens uppkomst - I. Reaktionen mot romantiken. — Naturvetenskapernas uppsving. — Materialismen. — Utvecklingsläran. — De naturvetenskapliga åsikterna trycka sin prägel på den övriga kulturen. — Positivismen. — Utvecklingsfilosofien. — Materialismen. — Bibelkritiken. — Renan och Taine. — Pessimismen. — Politisk reaktion, demokratism och socialism. — Realismen förvandlas till naturalism. — Naturalismen i Frankrike. — Naturalismen i Ryssland. — Romantiken och naturalismen ytterlighetsrörelser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 O

FÖRSTA DELEN: NATURALISMEN

en ny karaktär. Romanen blev den dominerande litteraturarten,
dramat kunde däremot icke i samma utsträckning upptaga de
radikala idéerna och de hänsynslösa skildringarna, som stötte
den stora publiken, av vilken teatern alltid är beroende.
Lyriken passade icke heller riktigt såsom uttrycksmedel för det
vetenskapliga analyserande, som nu kom på modet.
Mångenstädes predikades för övrigt, att versen spelat ut sin roll.

Naturalismen är en speciell utveckling av realismen. Som
redan nämnt började den senare riktningen omkring 1830
intränga i litteraturen och småningom undanskjuta det fantastiska,
det subjektiva och formlösa, som utmärkt romantiken. Så hade
Chateaubriands, M:me de Staëls och Sénancourts romaner haft
en övervägande subjektiv karaktär. Det var lyrik i brev- och
dagboksform. Hjältens stämningar behärskade hela romanen,
bikaraktärerna voro föga utförda och sceneriet ännu mindre.
Den, som bragte dessa Wertherromanens telningar ur modet,
var framför allt Walter Scott, vilken som ingen före honom
förstod att återuppväcka det förflutna. För att giva liv åt sina
historiska tavlor utmålade han brett och utförligt bakgrunden
(vad man senare kallade miljön), romanens scener grupperas
kring en händelse, i vilken huvudpersonen spelade rollen av
den sammanhållande länken. »Walter Scott», yttrar Balzac i
företalet till Comédie humaine, »élevait donc à la valeur
philo-sophique de l histoire le roman ... Il y mettait 1’esprit des
anciens temps, il y réunissait à la fois le drame, le dialogue, le
portrait, le paysage, le description; il y fasait entrer le
merveil-leux et le vrai, ces éléments de 1’époque, il y faisait coudoyer
la poésie par la familiarité des pius humbles langages.»

Med Walter Scott slog realismen igenom både i den engelska
och franska litteraturen. I det förra landet delvis under direkt
och indirekt inflytande från den engelska familjeromanen under
1700-talet. Man kan urskilja flera grupper eller skolor. I detta
sammanhang är det emellertid nog att påpeka två
strävanden, som sedan gå igen i naturalismen: dels söker man lik
som Walter Scott rent objektivt återgiva människolivet,
dels-förbinda sig härmed tidens humanitära strävanden, och ur

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free