- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
24

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Naturalismens uppkomst - I. Reaktionen mot romantiken. — Naturvetenskapernas uppsving. — Materialismen. — Utvecklingsläran. — De naturvetenskapliga åsikterna trycka sin prägel på den övriga kulturen. — Positivismen. — Utvecklingsfilosofien. — Materialismen. — Bibelkritiken. — Renan och Taine. — Pessimismen. — Politisk reaktion, demokratism och socialism. — Realismen förvandlas till naturalism. — Naturalismen i Frankrike. — Naturalismen i Ryssland. — Romantiken och naturalismen ytterlighetsrörelser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 O

FÖRSTA DELEN: NATURALISMEN

Samtidigt med dessa västerländska rörelser gör Ryssland för
första gången sin stämma hörd i den europeiska koncerten. Där
uppväxer nämligen under dessa år en litteratur, som med ett
slag nästan ställer den i jämnbredd med Frankrikes och Englands.
Ryssland, som dittills betraktats som ett efterblivet land,
framföder på en gång tre stora, var för sig egendomliga genier:
Turgenjev, Dostojevski och Tolstoj. Det är en frodighet, som
påminner om Italiens, då det vid sitt utträde ur medeltiden
plötsligen manifesterar sig med de tre största författare, som
det någonsin frambragt, Dante, Petrarca och Boccaccio.

En dylik blomstring är ett säkert förebud om de stora
krafter, som ännu slumra i den ryska jorden.

Den ryska litteraturen är knappast äldre än den svenska.
Det är först under senare hälften av 1700-talet, som en fortsatt
litterär utveckling börjar, och detta första skede har ungefär
samma karaktär som det gustavianska i Sverige, d. v. s. det
står under franskt inflytande. Dess första glansperiod infaller
under romantiken, som är starkt påverkad av Byron och bäres
av sådana författare som Pusjkin och Lermontov.

I Ryssland voro de sociala missförhållandena större än i
i något annat europeiskt land, och reformivern, hur resultatlös
den än kan te sig från västerländsk synpunkt, tog sig
våldsammare uttryck. Regeringen sände gärna unga begåvade
män till utlandet för att på dess bekostnad studera; de högre
klasserna reste flitigt. När de återkommo, voro de fyllda av
västerländska idéer. Trycket var emellertid så tungt, att endast
med iakttagande av den största försiktighet nya idéer tillätos
passera censuren. Detta har varit till skada för det fria
meningsutbytet, men kanske till nytta för de konstnärliga
strävandena. Ryssarna ha icke, som Strindberg eller Kielland, vågat
förfalla till att rent ut säga sin mening; de måste dölja och
beslöja och försiktigt antyda under en skickligt motiverad berättelse.

Det är på fyrtiotalet, som den nya skolan, »den naturliga
skolan», som den kallas i Ryssland, börjar framträda.

Det, som utmärker den ryska naturalismen, är dess kraftiga
sociala innehåll. Satiren är kanske skarpare än vare sig i den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free