- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
70

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August Strindberg - IV. Hårda öden och växande misstämning. — I röda rummet. — Kunglig sekter. — Äktenskap

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6 O

AUGUST STRINDBERG

problemens rörelsekamp och medvetandet hämmade den
omedvetna viljan. Det var den gamla myten om kunskapens träd,
vars frukt gav vetande om vad som var gott och ont. Det
var Buddismens innersta tro, detta var kristendomens
huvudlära: vanitas vanitatum.» Det hela var bosch!

Det hela var bosch. Detta blev refrängen på alla de
diskussioner, som fördes i den lilla krets Strindberg samlat
omkring sig. Efter dagens arbete gick han ner på kaféet för att
träffa sitt umgänge. Av vana hade man stannat i ett inre rum
hos Berns, vilket efter möblernas färg fick namnet Röda
rummet. Stamtruppen utgjordes av artister, fattiga gossar,
bondpojkar utan uppfostran, men bland dessa trivdes han, därför
att de voro utan traditioner som han själv säger. Och med
traditionerna hade han brutit. Man rörde sig fritt från alla
regler och alla konvenansband. Han kunde tillagt, att
liksom han själv ruvade på att omskapa diktningen voro dessa,
friluftsmåleriets förtrupper, i begrepp att bryta med det
härs-skande manéret i deras konst, med ateljékoloritens bruna skuggor,
med det uppstyltade historiemåleriet och den utnötta, slickade
genren med sina familjejournalsanekdoter. Sällskapet förstärktes
ytterligare av några gamla skolkamrater, som redan uppnått
olika ställningar. Där var en kammarskrivare vid
hovförvaltningen och sällskapets stora trumf, löjtnanten vid artilleriet.
Tonen var cynisk och materialistisk. Man angrep allt och
gjorde ned allt. Det är samma synpunkter och samma
tidsriktning i Sverige, som Turgenjev så mästerligt skildrat i sin roman
»Fäder och söner». Strindberg själv med sina förenklade,
materialistiska vyer över problemen är en svensk Bazarov.

Han höll på att gå under. All denna skepticism och kritik
gjorde honom steril. Överallt hade han misslyckats; ständigt
hade han kastats ut som oduglig. Det var, säger han, den
djupaste nödens, sjukdomens och förödmjukelsens tid. Han
har tänkt på den, då han i »Röda rummet» skildrar den
uthungrade Falk, anställd i ett skandalblad, i sällskap med ett par av
pressens sämsta sluskar, ätande på någon sylta vid Skeppsbron,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free