- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
151

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August Strindberg - X. Strindberg uppträder som fransk författare. — Trötthet på utlandet. — I Bayern. — Hemsöborna. — Skärkarlsliv. — Dramatiskt författarskap. — Fadren. — Kamraterna. — Fröken Julie. — Dramatiska reformförsök. — Fordringsägare och Paria. — Strindbergsteatern. — Spår av mystik i hans diktning. — Nietzschestämningar. — Tschandala. — I Havsbandet. — Strindberg tar avstånd från naturalismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I O 2 AUGUST STRINDBERG

ned, tillintetgjord av hustruns dubbelspel. Paria hämtar sitt motiv
ur en novell av Ola Hansson »Ein Gezeichneter», som framställer
det omedvetnas inflytande vid en förbrytelse. Strindberg har
emellertid slätat ut mystiken. Hos honom spelar stycket på
motsatsen mellan två olika karaktärer, den fege förfalskaren och
tjuven, mot vilken står mannen, som begått ett vådadråp, en
kallblodig och rakryggad »arier», som ej låter böja sig av sin
handling, vilken skett mot hans önskan. Han har hustru och
barn, och vad skulle samhället hava för nytta av att straffa
honom? Därför bär han i tysthet på sitt brott och anmäler
sig icke.

För att få spela dessa nya stycken och möjligen också driva
upp en liknande repertoar av andra unga författare, »som kunde
skriva, blott de fingo sina stycken spelade», var Strindberg
betänkt på att grundlägga en »fri teater», med vilken han tänkte
göra tournéer i Skandinavien och vinna ära och penningar. De
kvinnliga huvudrollerna skulle spelas av hustrun; synnerligen
många aktörer behövde han för övrigt icke för att sätta planen
i verkställighet, då i dessa småstycken ej funnos många
uppträdande. 1889 kommo också några enstaka föreställningar till
stånd i Köpenhamn, där Strindberg då vistades. På
Dagmar-teatern spelades »Fordringsägare» med författaren Gustaf Wied
i artistens roll, »Paria» samt »Den starkaste». »Fröken Julie»
blev däremot förbjuden att uppföras offentligt i Köpenhamn.
Den spelades i stället vid ett par privatföreställningar i
Stu-dentersamfundet. Någon organisatör var emellertid Strindberg
icke. Företaget kom av sig redan i Malmö, där man gav de
sista föreställningarna.

I flera av dessa dramer märker man redan spåren av vissa
nya idéer, som vid denna tid började sysselsätta Strindberg. I
»Fadern» är karaktärsutvecklingen knuten till vad Strindberg
vid denna tid i en liten uppsats kallade Hjärnornas kamp (1888).
Striden mellan ryttmästaren och hans hustru försiggår med
andliga vapen. Hustrun liksom förgiftar mannen med en tanke,
nämligen att ban ej är fader till sitt barn, och Strindberg utreder
noga, hur denna misstanke småningom mänger sig in i man-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free