- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
200

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anne-Charlotte Leffler - Kvinnornas ställning före åttiotalet. — A. C. Lefflers ungdomsutveckling. — Temperament. — Äktenskap. — Dramatiskt författarskap. — Omedvetenhet om kärleken. — Inflytande från Strindberg. — Övergång till prosaberättelse. — Ur livet. — En bal i societeten. — Övriga berättelser i samlingen. — Andra samlingen Ur livet. — Aurora Bunge. — I krig med samhället. — Förhållande till den äldre kvinnosaksrörelsen. — Spår av ny uppfattning om kärlek och äktenskap. — Yttre ställning, utseende och personlighet. — Bekantskap med Sonja Kovalevsky. — Resor. — En sommarsaga. — Italiensk resa, nytt äktenskap, omslag i hennes diktning. — Kvinnlighet och erotik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i g 2

anne-charlotte leffler

honom, som hon givit rätt att älska sig utan att giva honom
något tillbaka.

Förtvivlad störtar Elfvan ut ur ateljén.

Borgmästaren sitter djupt ångerfull i sitt hem och börjar
misstänka, att han icke passar för en sådan hustru. Då
kommer Elfvan direkt från ateljéuppträdet, också djupt ångerfull;
men framförallt lika omedveten som i första akten. Hon
förstår i själva verket icke hela situationen. Hon anklagar sig
för borgmästaren och frågar honom, om det icke är ett brott,
då man är gift, att lyssna till de ord, varmed en annan man
bekänner, att han älskar en, och att gripas av det lockande och
tjusande i hans framtidsbilder. Har man ej därefter förverkat
all rätt till sin makes högaktning?

Borgmästaren anar redan det värsta, men grevinnan, som
medföljt, lugnar honom. Elfvans hela brott består i, att hon
lyssnat till baronens kärleksförklaring. Men då hon alltjämt
intet högre önskar än att få stanna hos borgmästaren, är ju
därmed situationen klar.

Dessa dramer hade i det ögonblick, då de uppfördes, vissa
förtjänster. Handlingen var enkel och livlig och dialogen mera
naturlig, än vad man då var van vid. Men om någon säker
dramatisk teknik vittna de icke, och någon sådan förvärvade
sig fru Edgren-Leffler icke heller senare.

Felen överväga betydligt förtjänsterna. Behandlingen av
problemen saknar reda och skärpa, vilket särskilt framträder
i upplösningen. Skådespelerskan framställes som om hon
älskade Helge, men hon vill ej uppgiva sitt kall. Hon
behöver det i själva verket icke heller, ty Helge, som verkligen
älskar henne, erbjuder henne slutligen att få fortsätta sin
konstnärsbana efter giftermålet. Dramat borde således snarare
slutat med de älskandes försoning i stället för med deras
skilsmässa.

I »Elfvan» är handlingen ännu mer tillkrånglad. Den rör
sig ju endast om missförstånd. Älskar Elfvan borgmästaren?
Vem kan säga det? Älskar hon baronen? Hon förklarar
åtminstone själv, att hon känt sig lockad att följa honom. Men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0210.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free