- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
206

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anne-Charlotte Leffler - Kvinnornas ställning före åttiotalet. — A. C. Lefflers ungdomsutveckling. — Temperament. — Äktenskap. — Dramatiskt författarskap. — Omedvetenhet om kärleken. — Inflytande från Strindberg. — Övergång till prosaberättelse. — Ur livet. — En bal i societeten. — Övriga berättelser i samlingen. — Andra samlingen Ur livet. — Aurora Bunge. — I krig med samhället. — Förhållande till den äldre kvinnosaksrörelsen. — Spår av ny uppfattning om kärlek och äktenskap. — Yttre ställning, utseende och personlighet. — Bekantskap med Sonja Kovalevsky. — Resor. — En sommarsaga. — Italiensk resa, nytt äktenskap, omslag i hennes diktning. — Kvinnlighet och erotik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 I O

anne-charlotte leffler

log och ingen stor konstnär, men i hennes bästa noveller känner
man fläkten av en ärlig och stark intellektuell personlighet.

Framgången gjorde författarinnan mer målmedveten. Några
redan skrivna noveller hade vid första urvalet av hennes
rådgivare befunnits för farliga att börja med. Särskilt hade man
sagt henne, att om hon under eget namn offentliggjorde den
novell, som sedan blivit bekant under titeln »Aurora Bunge»,
ställde hon hela sitt kvinnliga anseende på spel. Men nu
insåg-hon klart, att en författarinna måste bryta med sådana fördomar,
och hon bröt. I den följande samlingen av Ur livet (1883)
tryckte hon Aurora Bunge och I krig med samhället.

Här är greppet på ämnena betydligt djärvare.
Författarinnan framträder med långt större mognad. Man nästan anar,
att hon vid denna tid genomlevt en själslig kris.

Och likvisst lär hon enligt sin biograf Ellen Key i de första
utkasten både till Ett bröllop och Aurora Bunge varit ännu
djärvare. Den första novellen formar sig nu till ett angrepp på den
dåtida konventionella uppfattningen av förlovning och bröllop
— ett ämne, som redan Ibsen vidrört i »Kärlekens komedi», —
men hon hade först tänkt att här hävda obehövligheten av alla
yttre ceremonier vid en kärleksförbindelses ingående. Och
detsamma lär också ha varit förhållandet med »Aurora Bunge». I
den första skissen bröt sig hjältinnan verkligen ut ur det
konventionellas bojor och ställdes fritt och stort gentemot lidelsen,
öppet tagande dess följder.

Så är icke fallet i novellen sådan den trycktes. Trött på
världslivet, såsom vi redan funnit Aurora Bunge i »En bal i
societeten», kommer hon på sommaren ut till moderns egendom
i skärgården. Hon har redan givit Hans Kagg ett halvt löfte
att till hösten ingå ett kristligt äkta förbund, icke därför att hon
älskar honom, men därför att konvenansen fordrar, att hon gifter
sig, om hon vill bevara den sociala ställning, som hon så högt
skattar. Men här ute hängiver hon sig åt det fria naturlivet,
ensam från morgon till kväll strövar hon omkring i skog och
mark. De små rynkorna försvinna, hon föryngras och känner
sig frisk och spänstig som en ung gudinna. Det konventionella

$

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free