- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
240

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ernst Ahlgren - Föräldrar och uppfostran. — Hon får ej bliva målarinna. — Giftermål. — Självmordsförsök. — Planer på författarskap. — Brevväxling med doktor Herslow. — Brevväxling och möte med Edvard Bäckström. — Bidrag till diverse tidskrifter. — Ställning vid det inbrytande åttiotalet. — Sjukdom. — Ernst Ahlgrens bidrag i Fyris. — Från Skåne. — Översikt av hennes författarskap. — Hennes personlighet och hennes diktning. — Pengar. — Fru Marianne. — Arten av hennes observation. — Hennes smärre berättelser. — Yttre ställning. — Inre kris. — Livsleda. — Förbrytarblod. — Ur mörkret. — Elsa Finne. — Slutet. — Romantiska anslag i hennes författarskap. — Jämförelse med fru Edgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 2 o

ernst ahlgren

tragiskt. Trött på att leva tog hon själv sitt liv natten mellan
den 21 och den 22 juli 1888 på ett hotell i Köpenhamn.

Hennes död gjorde ett djupt intryck och visade, huru många
vänner hennes författarskap förvärvat henne. Men det är ju en
gammal sanning, att vännerna aldrig äro så talrika som vid
graven. Hon efterlämnade ett stort antal planer, utkast och
fragment. Dessa omhändertogos av Axel Lundegård, till vilken
hon testamenterat sin litterära kvarlåtenskap. Lundegård har
bearbetat ett par arbeten som dramat Deii bergtagna (1890), i
vilket ämnet just utgöres av den kärlekskonflikt hon genomgick
de sista åren, och Modern, som i mycket är baserad på hennes
förhållande som äldre väninna och författarekamrat till Axel
Lundegård och där man i skildringen av huvudpersonen
förnimmer hennes egen varmblodiga, stolta och viljekraftiga
personlighet. Men mycket annat kunde icke räddas. Hon talade annars
de sista åren ofta om en novell Att dö, som låg henne varmt om
hjärtat, och om sin stora roman Lady Macbeth.

De flesta moderna författare hinna med det nu nödvändiga
mångskriveriet vanligen att många gånger upprepa och vända
ut och in på sitt idéförråd och sitt livsinnehåll. Icke så Victoria
Benedictsson. Hon bortgick säkerligen, innan hon fått uttryckt
allt vad som låg i hennes väsen. Det fanns en hel sida av
hennes natur, som var så gott som okänd för omgivningen.
Geijerstam påpekade med rätta efter hennes död, att det rådde
en nästan onaturlig motsats mellan hennes författarskap, som med
ett par undantag giver en harmonisk, frisk och ofta
humoristisk-framställning av livet, och hennes egen personlighet, där det
fanns en sjuk punkt, som alltmera frätte omkring sig. Det fanns,
för att säga det allmännare, en lidelsefullhet och en romantisk
överspändhet i hennes väsen, som hon aldrig fick utlopp för i
sina verklighetsskildringar och som icke heller tillfredsställdes av
hennes personliga upplevelser. I dagboken har hon med sin
mästerliga själviakttagelse utmärkt beskrivit denna sida av sitt jag:

»Jag bryr mig inte om, vem som en gång får läsa min stora
bok, när jag bara är död. Vem du än är, så försök att förstå,
hur .ensam jag är, hur jag måste kuva detta konstnärs- eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0250.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free