- Project Runeberg -  Från Röda rummet till sekelskiftet / I /
253

(1918-1919) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det unga Sverige - I. Gustaf af Geijerstam - Debut. — Fattigt folk. — Erik Grane. — Pastor Hallin. — Fortsatta folklivsskildringar. — Nytt manér. — Medusas huvud. — Vilse i livet. — Senare författarskap

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 6 o det unga sverige

och den unga flicka, vid vilken han fäst sig, visar honom öppet
sitt förakt. Det hela formar sig till en bitande, men dock
behärskad satir mot den officiella kristendomen — kanske en av
de verkningsfullaste, som skrivits i Sverige. Här äro
karaktäristiken och miljöskildringen lika väl träffade, särskilt av livet i
den gamla biskopsstaden, där en väsentlig del av handlingen
tilldrager sig; och romanen innehåller tvänne av Geijerstams
bästa kvinnoporträtt: pastorns fästmö, den käcka Eva Bauman,
och hans syster, Selma, som slutligen gör uppror mot
fädernehemmets kristliga husordning och går sina egna vägar.

Med andra delen av Fattigt folk (1889), som följdes av
Kronofogdens berättelser (1890), återvände Geijerstam till de
socialt humanitära skildringar, som äro hans styrka. I den förra
av dessa samlingar märkas så utmärkta historier som Mor Lenas
pojke och Petter med ögat och i den senare Familjen på
Skogerum och Fadermord. Den sistnämnda verkar med livets egen
enkla och uppskakande tragik och är byggd pä gamla
rättegångshandlingar över ett ohyggligt morddrama på Oland. Alla
karaktärerna, särskilt förbrytartyperna — Ingrid och hennes bägge
söner — äro tecknade med säker och övertygande kraft.

Det är utan tvivel i dessa folklivsskildringar och
brottmåls-historier, som Geijerstam når höjdpunkten som berättare. Han
har intimt levat sig in i den svenska allmogens seder och
uppfattningssätt, han har en djup och äkta medkänsla med de
fattiga och förtryckta i samhället, och deras osammansatta själsliv,
som i skildringen tillåter en bred och kraftig penselföring, stod i
god samklang med hans egen naturs en smula robusta läggning.

I brottmålshistorierna är det också, som man först varsnar
en ny- människouppfattning och ett nytt konstnärligt manér. 1
den satiriska sedeskildringen, som Geijerstam ju gärna odlat,
ställas motsatserna emot varandra så skarpt som möjligt. Allt
måste tecknas medvetet och med fasta konturer, för att den
konstnärliga effekten skall kunna uppnås. Men instinktivt
förstod han, att när han ville skildra de hemliga vägar, på vilka
den först dunkla tanken på ett illdåd smyger sig fram i själens
djup, innan den vuxit sig så stark, att den kan bryta sig fram

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:15:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjfrrtss/1/0263.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free