- Project Runeberg -  Clas Livijn. Ett nyromantiskt diktarefragment /
123

(1913) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hafsfrun är den första större romantiska dikt i svensk
litteratur. Det är vårt första sagospel, såsom redan Sondén
påpekat. Man måste beklaga, att Livijn icke 1806 utgaf dikten.
Trots de anmärkningar, som både då, och ännu mera nu, med
fog kunna göras, var det en ny och egendomlig diktning,
hvilken kunnat vara af betydelse för hela den följande
romantiska rörelsen.

Huruvida Livijn redan 1806 sökt att finna en förläggare,
men icke lyckats, veta vi icke. Men senare var det åtskilliga
gånger på tal mellan Livijn och Hammarsköld, att Hafsfrun
borde tryckas. Likaledes var kompositören Eggert 1809
betänkt på att sätta musik till den. Hammarsköld önskade
nämligen då att uttala sig om operans väsen i allmänhet och ansåg
sig i Livijns libretto hafva en lämplig anledning att framlägga
dessa tankar.

öfver hufvud tyckes Livijn först fått något större intresse
för sin opera, sedan han 1813 läst A. W. Schlegels
föreläsningar ”Ueber dramatische Kunst und Litteratur”. I dessa
drog Schlegel i strid mot den fransk-klassiska operan, hvilken
för mycket närmade sig tragediens stil, och förordade i stället
en på mytologiska eller sagomotiv baserad, rent romantisk
opera, en opera med trollsätt å la Macbeth, som Livijn
uttryckte det. När Livijn läste detta, fann han plötsligt, att han
redan 1806 skrifvit en dylik operatext, hvilken därför, om han
icke orätt fattat Schlegels mening, intog ett icke obetydligt
rum bland Europas operor.

Livijn hade icke så orätt i detta antagande. Säkerligen
är han en af de första, som skapat en libretto till en nyromantisk
opera. Mozarts operor förebådade visserligen romantiken,
men fantastiken i dessa har ännu bestämd 1700-talskaraktär.
I Trollflöjten erinras man närmast om en fransk conte. Och
det är först Hoffmann i Undine (1816) och Weber i Friskytten
(1821), som skapa operor i den romantiska stil, hvilken
före-sväfvade Livijn.

Efter denna upptäckt var Livijn synnerligen angelägen
om att få sin opera framlagd för publiken. 1816 tryckte han
också tre ark, men afbröt därefter tryckningen af obekant
anledning, och det var först Arwidsson, hvilken 1850
offentliggjorde den i Livijns samlade skrifter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:17:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmlivijn/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free