- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
4

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Författaren har nöjt sig med att sönderklippa sitt epos i
bitar och har derefter fördelat dessa emellan de olika
uppträdande.

Då således en modern dramaturg på grund af sin
scens speciella fordringar tvingas till den högsta grad af
koncentration, så att i hela dramat ej får finnas ett ord,
som ej har en bestämd uppgift i det hela, så kunde
me-deltidsdramaturgen deremot efter behag foga bild vid bild
och följa sin berättelse in i dess minsta episoder.

Detta möjliggjordes genom den egendomliga
medeltida iscensättningen. I det moderna dramat förflyttas
handlingen från ett ställe till ett annat genom ett
dekorations-ombyte, och derför är äfven dramaturgen af praktiska skäl
tvungen att ej för ofta låta scenen växla. Under
medeltiden behöfdes deremot icke dylika hänsyn, ty alla de
olika ställen, dit handlingen under dramats gång skulle
förläggas, funnos redan från styckets början på scenen.
En medeltidscen bestod nemligen af tvenne delar, husen
(les mansions), hvilka lågo på sidorna och längs med
fondväggen, samt den fria platsen framför dem, scenen i
egentlig mening. Husen voro nu de olika platser, dit
handlingen successivt skulle förflytta sig. Der låg Nazareth,
här Jerusalem, Rom, helvetet, paradiset etc. Antalet
af dylika hus kunde mången gång i ett drama uppgå
till ett femtiotal. Allt eftersom nu handlingen förflyttade
sig, uppträdde de spelande på den fria platsen utanför det
respektiva husen eller vid vissa tillfällen äfven inom husen.
Mycket ofta angifves äfven i dialogen genom en budbärare
eller någon annan af de uppträdande, för större tydlighets
skull, kvar handlingen försiggår. Den åskådlighet, som
på detta sätt åstadkoms, var allt hvad medeltidspubliken
begärde, och dramaturgen erhöll derigenom den största
tänkbara frihet vid komponerandet af sitt drama.

Vill man söka göra sig en riktig föreställning om
utvecklingen och sammanhanget i medeltidsdramat, bör

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free