- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
7

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

för de ansträngningar den kostat. Och detta profandrama,
som så slutligen framträder, står visserligen i tekniskt och
konstnärligt afseende på samma ståndpunkt som sina
föregångare, de religiösa dramerna, men dock är det af högsta
vigt i dramats historia, ty det representerar den
första formen af verldsligt drama efter antiken och bildar
dermed den närmaste öfvergången till det moderna dramat.
Profandramat uppträder mot medeltidens slut ej blott i den
franska literaturen, utan äfven i den italienska, den
spanska och engelska, men dess betydelse är i dessa länder
mycket olika. I Italien nådde dramat aldrig till någon
högre, sjelfständig utveckling, och profandramat är derför
också här utan någon vidare betydelse. I Spanien och
England deremot går det nästan omärkligt öfver i den
klassiska teaterns mästerverk och utgör sjelfva
grundstommen i dessa länders klassiska drama, som således i tekniskt
afseende endast är ett af antika inflytanden formtuktadt
drama.

Så ej i Frankrike, der motsatsen mellan
medeltidsdramat och den antika rigtningen långt skarpare
framträder. Vid första blicken tyckes det, som vore de utan alla
beröringspunkter. Men så. är dock ingalunda fallet. Ty
antikdramat var vid sitt första framträdande ingalunda ett
spelbart drama. Och det var just medeltidens profandrama,’
som tjenade detsamma till förebild vid dess utveckling till
ett verkligt scendrama, och det är derför också först med
de tre enheternas proklamerande, som man kan säga, att
medeltidsdramats roll för alltid är utspelad.

Det är detta profandramas uppkomst, utveckling,
betydelse och händöende, som i den mån källorna tillåta, skall
blifva föremål för den följande undersökningen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free