- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
9

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Profana element i medeltidens kyrkliga drama

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

såsom ett faktum af utvecklingshistorisk betydelse, kan
anföras, att man här och der i de liturgiska dramernas
syllabiska versbyggnad påträffar antika versmått, t. ex.
distika från Vergilius och Ovidius *. Det kan nämnas,
ty det visar huru tidigt antik lärdom i en eller annan form
gjort sitt inflytande gällande äfven på det medeltida
dramat. Vigtigare är det, när man snart nog äfven påträffar
profana bilder och ideer, ja till och med hedniska sådana
i dessa rent kristliga ämnen.

Mången gång torde dylika profana element ha
inkommit i det kyrkliga dramat genom clerici vagantes a.
Dessa under medeltiden vida kringströfvande sällar, hade
ju rikt tillfälle att på olika orter se dessa olika liturgiska
spel och voro säkerligen äfven derför gerna sedda hjelpare
vid deras anordnande, i synnerhet på sådana mindre
ställen, der presterskapet sjelf ej hade någon större erfarenhet
i sådana arrangement. Deras vanliga sysselsättning var
ju emellertid att på marknader roa folket med sina
förklädnader, lustiga upptåg och visor, och som de väl oftast
voro menniskor utan verklig fromhet, vann icke just
dramats religiösa anda på deras medarbetarskap. De införde
ej blott en lifligare handling, hvilket ju i och för sig ej
var att tadla, utan äfven saker, som ej alls voro förenliga
med den kyrkliga gudstjenstens högtidliga allvar. De
sökte genom yttre åthäfvor karakterisera de olika
personerna och roade sig äfven med att parodiera de kyrkliga
sångerna.

Ett’ dylikt inflytande från de glada klerkerna tycker
man sig riktigt kunna gripa på bar gerning i följande

‘ Så t. ex. säger Herodes i ett Mystère de Vadoration des Mages
(Du Mer il Origines latines, p. 162):

Quæ rerum novitas aut quæ vos causa subegit
Ignotas temptare vias? Quo tenditis ergo?

Quod genus? Unde domo? Pacemne hue fertis an arma?
livilka verser återfinnas i Aeneiden VIII v. 112 ff.

1 Wirth. Die Oster- und Passionsspiele, Utrecht 1889, p. 144 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free