- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
41

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Profana element i medeltidens kyrkliga drama

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

variation uppträder ej så inom de en gång faststälda
gränserna! Huru äkta franskt är ej allt detta! Och man
förvånas att på ett så tidigt stadium i den franska
teaterns historia finna utbildade just dessa egenskaper, hvilka
utmärka det franska dramat på dess klassiska höjdpunkt.
Ty enhet, koncentration och symmetri äro just
karakteristiska för den franska tragediens form. När man
finner dylika drag så pass tidigt och under förhållanden
så ogynsamma för utvecklingen af en högre retorik,
förstår man, att de motsvara djupa behof hos racen och
att det långt ifrån är renässansens antikstudier, som
skapat dem; dessa hafva endast frigjort dem och drifvit
dem upp i dagen.

Äfven i England framträder ett liknande racedrag
redan i medeltidsdramerna: realismen. När de stora

kollektivmysterierna uppfördes, tilldelades de olika
dramerna åt olika skrån; guldsmederna spelade i rika
dräg-ter, öfversållade med guld och ädelstenar, de tre
ma-gerna från Österlandet, timmermännen bygde Noaks ark
och smederna naglade Kristus på korset. Och det gälde
att utföra hvar och en af dessa handlingar på det mest
naturtrogna sätt. Också vimlar dialogen i sådana dramer
af rent fackmessiga uttryck. Åskådaren ville se Noaks
ark timrad af konstförfarna händer och spikarne inslagna
med den virtuositet och under den jargon, som endast en
verklig smed förfogar öfver. Så utbildade sig här redan
tidigt ett af de drag, som skulle föra den engelska teatern
till dess höga ståndpunkt, liksom man i Miracles de Notre
Dame finner första spåren till den klara och öfverskådliga
komposition, till den eleganta retorik, i hvilken den
franska tragedien aldrig öfverträffats.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free