- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
44

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Profanmysteriet under medeltiden från dess första framträdande till omkring 1550

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

man kommit till någon skarpare uppfattning af, att man
här hade en ny art af drama för sig — hvilket ju lätt
nog låter förklara sig deraf, att detta drama ej i något annat
afseende än i valet af ämnen väsentligt afviker från det
religiösa mysteriet. Märkvärdigt nog har det äfven i
senare tid föga beaktats. Mig veterligen är det endast
Crei-zenach1, som af söndrat dessa sena medeltidsdramer i en
särskild grupp och behandlat dem för sig i ett
sammanhang. Det kan bero derpå, att det är relativt få dramer
af denna art, som bevarats till våra dagar. Men snarare
har det väl sin orsak deri, att åtminstone det senare
medeltidsdramat i Frankrike är så föga utvecklingshistoriskt
behandladt. Dessutom har man knappast till fullo insett
det rent medeltida profandramats samband med de s. k.
drames irréguliers i det sextonde århundradet och först
genom en sammanställning med dem, framstår
profanmysteriets betydelse i sin fulla belysning. Man har
knappast tillräckligt betonat, att det är det medeltida
profandramat, som representerar medeltidsdramat öfverhufvud
mot det under femtonhundratalet frambrytande klassiska
dramat och att det derigenom kommit att spela en
ingalunda obetydlig roll i dettas utveckling till ett verkligt
scendrama. Att så är fallet i Spanien och England har
länge varit kändt — och förhållandet är ju der äfven mera
synbart. Deremot har man vanligen ansett, att från och
med omkring 1550 medeltidsdramat i Frankrike utspelat
sin roll, och att det klassiska dramat gått sin väg fram
utan alla sidoinflytanden från medeltidsdramat. Häraf
möjligen det ringa intresse, som man visat för denna från
utvecklingshistorisk synpunkt dock så intresanta grupp af
dramer.

Medeltiden lider redan mot sitt slut, innan ansatser

börja visa sig till ett rent verldsligt drama. Det är un-


’ Creizenach, Geschichte des neueren Dramas. I. Halle 1893. p.

362 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free