- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
50

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Profanmysteriet under medeltiden från dess första framträdande till omkring 1550

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

var vanligen ej mycket bevändt med mysteriets
ka-raktersteckning, dess personligheter voro alltför ofta bra
litet individuella, så att man ej kan säga, att moraliteten i
detta fall betecknar någon egentlig tillbakagång. Skadan är
ej stor, när moraliteten i stället för att framföra en skara af
riddare eller en folkhop inför en kollektivperson:

Le Peaple.Och i hvarje fall gick den på så många punkter
framom mysteriet, att man är fullt berättigad, att anse den
som den i tekniskt afseende högsta formen af
medeltids-drama.

I allmänhet kan man säga, att i moraliteten
handlingen begränsades till sitt omfång, och att en strängare
konstnärlig enhet kom att råda inom densamma. Orsaken
dertill är väl framför allt den, att i moraliteten finnes alltid
som kärna en idé, och detta stränga tankeinnehåll blir en
ryggrad för hela dramat. I mysteriet eller mirakelspelet ser
det deremot ut, som om dramaturgen börjat, der den episka
berättelsen började, och fortsatt ungefär så länge som
några händelser funnos kvar att öfverföra, ty det fans ju
inom dess lösa ram plats för huru många episoder som
helst. Att moraliteten ofta sammanfattar en mångfald af
personer i en allegorisk person, såsom ofvan påpekats,
verkar naturligtvis i samma riktning. Utrymme vinnes
och en större öfversigtlighet uppnås. På dylika sätt
befriade moraliteten sig från den vidlyftighet, som varit ett
af medeltidsdramats värsta fel, och den blef klar och
form-knapp. Otroligt är väl ej, att renaissansen — det började
antikstudiet — här verkat hjelpande 1 — det är ju i
femtonhundratalet, som genren kom riktigt i farten, och det
är också i moraliteterna från denna tid, som dessa
egenskaper klarast visa sig a.

1 Liksom & andra sidan det ej är otroligt, att moraliteten i vissa
afsoonden inverkat p& de första tragedierna.

8 Jag sknlle önskat, att jag här kunnat gifva en mera uttömmande
framställning af moralitetens väsende, tjr dels är det ögonskenligt och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free