- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
91

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Historiska dramer - 2) L’Istoire de la Destruction de Troye la grant

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

der framställes (Acliilles fallande offer för sin kärlek till
Polyxena) tillhör uteslutande den medeltida sagokretsen
och går ytterst tillbaka till Dares Phrygius framställning,
hvilken ej kunde vara Hardy lättare tillgänglig än genom
Milets drama.

Föreliggande mysterium erbjuder ej så få likheter
med Mystère du siège d’Orléans. Båda äro af samma
jätteomfång och framställa hufvudsakligen krigscener. Afven
i scenanvisningarna finnas många öfverensstämmelser; hos
Milet äro de kanske något mera detaljerade, ty han
brukar gifva anvisningar om, på hvad sätt man skall
åstadkomma hans sceniska effekter — dessa , för hvilka

medeltiden, trots sitt föga utvecklade teaterväsende, hade
så stor förkärlek.

Det är väl på grund af dylika likheter, hvilka ju
uteslutande äro af yttre art, som Tivier1 uppkastat den
hypotesen, att båda skådespelen skulle hafva samma författare.
Men detta antagande är ej hållbart. Man behöfver endast
jemföra versifikationen i de båda dramerna för att komma
till den öfvertygelsen, att den man, som skrifvit den
mångfald af olika, rikt rimmade och melodiskt flytande
versslag (ofta enligt tidens sed alltför rikt rimmade), hvilka
förekomma i Destruction de Troye, ej kan vara densamma,
som är upphofsmannen till de torra och mödosamt
frampressade verser, af hvilka Siège d’Orléans består. Milet
visar sig dessutom i sitt drama, både genom valet af ämne
och behandlingen, som en sentimental och romantisk natur,
hvilken särskildt. med välbehag dröjer vid utmålandet af
kärlekscener. I Siège d’Orléans är allt deremot endast
statsbestyr och strider, ofta skarpt och förståndigt
uppfattade, men skildrade utan poesi.

De likheter, som finnas, låta väl förklara sig af, att
de båda äro skrifna i samma stad och ungefär samtidigt
— Destruction de Troye en tio till femton år efter Siège

1 Jmf. Petit, Mystères. I, p. 315.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free