- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
155

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Profandramat från 1550 till omkring 1600 - III. Den nya generationens omdömen om medeltidsdramat - IV. Hôtel de Bourgognes historia och repertoir under denna tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

de la Tailles afhandling om tragedien är lika mycket ett
utfall mot medeltidsteatern. Ingen annan skrift från denna
tid ger oss en så liflig föreställning om, hvad en bildad
man, en antikbeundrare, på denna tid hade att invända
mot denna teater.

IV.

Vi hafva således sett, att det nya dramat ännu icke
spelades; deremot uppförde man alltjemt medeltidsdramer.
Ännu omkring 1550 fortsatte de trenne sällskap, hvilka
vi förut påträffat, Les Basochiens, Les enfans sans souci
och Les confrères de la Passion, att i Paris uppföra
skådespel. Af dessa trenne var det sistnämnda sällskapet det
förnämsta, dels derför att dess representationer föllo tätast,
vanligen en gång i veckan, dels derför att det hade den
mest omfattande repertoiren. De båda andra upphörde
dessutom snart att spela, enär publikens smak för
dilet-tantspel var i jemt aftagande, efter hand som den kunde
jemföra deras spelsätt med verkliga utbildade
skådespelares, och dertill var under dessa år rikligt tiflfälle. Ty
italienska trupper och i landsorten kringresande franska
skådespelaresällskap sökte jemt och ständigt till Paris, och
ett och annat lyckades äfven trots brödraskapets
privilegier att hålla sig der för någon tid.

Brödraskapets teater är alltså centrum för
femtonhundratalets teaterlif i Frankrike, och dess öden äro så nära
förknippade med dramats utveckling under denna tid, att
vi temligen i detalj måste följa dem ’.

* Se för denna tids teaterhistoria: Parfait t. III p. 224 ff., Soulié,
E., Recherches sur Molière et sur sa famille Paris 1863. Afdelningon :
Inventaire des titres et papiers de VHôtel de Bourgogne p. 151 ff.; Petit,
Mystères I p. 422 ff., Ri gal, E., Alexandre Hardy särskildt livre II.
och samme författares Esquisse d’une histoire des théâtres de Paris de
1548 à 1685. Paris 1887. Faguets uppgifter om denna tids teater äro
deremot otillförlitliga och felaktiga, emedan han vanligen stöder sig på
De Monhys kompilationer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free