- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
170

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Profandramat från 1550 till omkring 1600 - VI. Medeltidsdramat påverkas af antikdramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

olikheter torde efter den analys, hvilken dels redan är
gifven af den förra gruppen, dels nedanför kommer att
gifvas af den senare, här vara temligen onödigt. En kort
öfversigt af dessa samhörande serier af rent medeltida
profandraraer och antikpåverkade sådana, torde deremot
vara på sin plats, innan vi öfvergå till ett noggrannare
betraktande af dessa senare dramer.

Man skulle från de historiska dramerna kunna
urskilja såsom en särskild grupp bataljstyckena. De
förekomma tidigast såsom mystères mimés. Derefter hafva vi
omkring 1450 Siège d’Orléans och Destruction de Troye.
Omkring 1578 spelades på hôtel de Bourgogne ett
Troja-drama, och det ofvan citerade stället ur Satyre Ménippée
tyder på, att dylika dramer ofta der uppförts.

Redan i Miracles de Notre Dame påträffades sådana
ansatser till historiska dramer som Clovis, Ostes, Berthe.
Senare finnas Vie de saint Louis och L’empereur qui tua
son Neveu. Derpå omtalas, att man under senare hälften
af femtonhundratalet i hôtel de Bourgogne spelat en Huon
de Bordeaux och ett eller flera Amadisdramer. Från samma
tid hafva vi kvar Bradamante af Garnier och Jacques du
Hamels Acoubar m. fl., hvilka endast äro senare
antikpåverkade telningar från samma stam: romantiska dramer
med ämnen, hemtade ur riddaredikten, krönikan och
äfven-tyrsromanen. Ville man fortsätta efterforskningen, skulle
man i Hardys och hans efterföljares repertoir återfinna
samma typ af romantiska tragikomedier.

En annan grupp utgör es af de sedeskildrande
dra-merna, hvilka ofta hemtat sitt ämne från novellen. Den
äldsta bevarade typen är här Griselidis, och väl på grund
af sin ålder står det något isoleradt från de öfriga histoires.
Men det låter dock, både hvad tekniken och innehållet
beträffar, sammanföra sig med dessa. För att nu endast
nämna några representanter, så efterföljes det af Une
villageoise, Lamour d’un serviteur, Philanire och Lucelle. Hela

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free