- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
224

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Profandramat från 1550 till omkring 1600 - IV. Alexandre Hardy

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att, som man sagt, hafva lånat af Honoré d’Urfé, kan man
säga, att denne står i en viss tacksamhetsskuld till Hardy.

Han komponerade pastoraler hela sitt lif, utan att
just förändra mycket i deras sammansättning, och genren
är ju äfven i sin stränga begränsning temligen svår att
variera. De första hafva kanske en enklare handling och
finare karaktersteckning samt ansluta sig närmast till
tragedien; de senare likna mera tragikomedierna, i det
händelserna äro mera hopade och omvexlande än i de förra.

De förnämsta egenskaperna i hans dramer äro språkets
naturlighet och handlingens lif. Han förstod scenens
fordringar: deri ligger hans betydelse. Han sammanfattar hela
femtonhundratalets dramatiska ansträngningar. Af det
klassiska dramat tillegnade han sig retoriken och
kompositionens klarhet, och från medeltidsteatern tog han allt, hvad
som kunde tagas: de romantiska ämnena, iscensättningen,
handlingen. Hvad han ej tog, det blef liggande, och mycket,
som han tog, gick under den vidare utvecklingen förloradt.
Derför kan man också säga att, med Hardy har
medeltidsdramat försvunnit och uppgått i en högre enhet: Hardys
drama är i Frankrike det första moderna scendramat. Det
är derför också med honom, som den nya utvecklingen,
hvilken kulminerar med Corneille och Racine, tager sin
början.

Hardys tragikomedi var en öfvergångsform mellan
medeltidsdramat och den regelrätta tragedien, hvilken
småningom, om ock långsamt, skulle undantränga densamma.

Huru stora förtjenster Hardy än inlade om det franska
dramat, så saknar han dock skaldens högre egenskaper.
Han förmår aldrig väcka ett verkligt lefvande intresse för
sina personer och deras handlingar. Aldrig förefalla hans
dramer bättre, än då man kallt resonerar sig igenom dem
från situation till situation. Man måste då beundra
kompositionens träffsäkerhet och klarhet, den väl genomförda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free