- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
227

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Profandramat från 1550 till omkring 1600 - IV. Alexandre Hardy

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

År 1634 spelades af honom på théâtre de Marais
Mairets Sophonisbe, och dermed kom tragedien på modet.
Äfven författare som Scudéry och Benserade, livilka förut
varit bland tragikomediens ifrigaste anhängare, sökte nu
att foga sig efter den nya parollen. Alla skrifva nu
tragedier. År 1636 firade Mondory sina största triumfer i
Corneilles Cid och Tristan L’Hermites Mariane.

Och dermed kan man säga, att den regelrätta
tragedien afgått med segern, ty nu har den fått fast burskap
på teatern, och den är ej längre endast ett läsdrama: den
spelas.

Men ingalunda hade derför tragikomedien
detronise-rats eller tragedien nått fram till sin definitiva form. Ty
just de författare, som mest bidragit till den senares första
framgångar, återvände till tragikomedien. Mairet skref
I/Illustre Corsaire efter Sophonisbe och Scudéry L’Amant
liberal efter Mort de César.

Ej heller hade tragedien ännu verkligen nått det
ideal, som den så länge sträfvat efter; hvarken Mairets
Sopho?iisbe eller Corneilles Cid äro regelrätta. Handlingen i
Sophonisbe flyttar sig ej blott från den ena salen till den
andra i drottningens palats, utan den tilldrar sig äfven
utom palatset: Masinissa befaller sina soldater att skynda
till palatset för att storma det.

Och huru det förhåller sig med Cid, framgår t. ex.
af ett yttrande af Scudéry i hans Observations sur le Cid:
»Le théâtre», säger han, »en est si mal entendu, qu’un
même lieu représentant l’appartement du roi, celui de
l’infante, la maison de Chimène et la rue, presque sans
changer de face, le spectateur ne sait le plus souvent où sont
les acteurs.» Scudéry förebrår med andra ord Corneille,
att han låtit handlingen i dramat försiggå på fyra olika
platser (i konungens rum, i infantinnans, i Chimènes hus
och på gatan) utan att angifva detta förhållande genom
dekorationen (»presque sans changer de face»), och följden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free