- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
38

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

på andras erfarenheter. Till följd av dessa erfarenheter
blir det icke svårt för honom att förmana var och en: ’Guds
ord är icke att skämta med. Kan du icke förstå det, så tag
av hatten. Det vill bliva ärat och vördat.’ Hans av Bibeln
gjorda erfarenhet stärker kören av alla troende före
honom: ’Söken i Skriften!’»

*



Som vi veta, har inom den kyrka, som bär Luthers namn,
och även annorstädes inom de olika protestantiska kyrkorna
tid efter annan framträtt en mängd teologer och även andra
personer, som satt sitt eget förnuft över Bibeln och som
hängivit sig åt vad man kallat en förutsättningslös
forskning
i fråga om bibelordets ursprung och värde. De
hava ansett sig både berättigade och moraliskt förpliktade
att företaga en kritisk undersökning och, som de mena,
fördomsfri prövning av Bibeln.

Under 1700-talet härskade en tid den s. k.
rationalismen, som gjorde till sin uppgift att underkasta Bibeln en
radikal undersökning med avseende på dess sanningsvärde
och dess ursprung och tillblivelse. Det var starka
antireligiösa strömningar i tiden, som framträdde och som i viss
mån framkallades av det renlärighetsnit och den religiösa
intolerans mot olika tänkande och icke minst mot de sant
troende inom kyrkornas eget sköte. Sålunda uppkom i
början av 1700-talet i England den s. k. deismen, som
utgick från den förutsättningen, att vad naturen och förnuftet
lärde oss om Gud och vårt förhållande till Honom, vore
religionens kärna och väsen, varemot alla positivt givna
religionsformer, kristendomens icke ens undantagen, vore
mer eller mindre orena och vanställda utbildningar av en
för varje faktiskt framträdande gudsdyrkan till grund
liggande sann förnuftstro. Man borde därför väl skilja mellan
skal och kärna och av kristendomen behålla endast, vad som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free