- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
40

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

andra s. k. kristna länder för närvarande ett mycket stort
avfall från den gamla lutherska och kristna bibeltron. Det
är en ny rationalism, som framträder med mycken djärvhet
och med mycket stora anspråk. I sin skrift:
Huvudskillnaden mellan positiv och liberal
teologi
, beskriver den kände professor O.
Hallesby
i Oslo denna företeelse ganska utförligt. Jag vill
här anföra en del av hans framställning, däri själva
kärnan av det nedrivningsarbete, när det gäller bibeltron,
som försiggår i vår tid av kyrkans teologer på ett
mycket klart och koncist sätt framställes. Det kan ju vara av
synnerlig vikt, att detta hemska mullvadsarbete, som kyrkans
män, avlönade av kyrkan själv eller den s. k. kristna staten,
så långt som möjligt kommer till allmänhetens kännedom och
blir belyst i ljuset av Luthers tro och Bibelns åskådning,
vilken tillika varit och är den troende församlingens tiderna
igenom. Hallesby skriver bland annat[1]: »Sålunda har ju
hypotesen om den naturliga evolutionen överförts
från naturforskningen till de humanistiska vetenskaperna
och där insatts såsom den ledande och avgörande principen
för studiet av andelivet i dess helhet, även det religiösa.

Likaså hava de humanistiska vetenskaperna fått lov att
erkänna axiomet om stoffets och krafternas
konstans
. Och därmed förnekas dem metodiskt rättigheten
att räkna med andra värden inom släktets andeliv än de
naturliga eller immanenta. Det övernaturliga, det
transcendenta, är därmed struket även på det religiösa
området.

Och således är det i själva den vetenskapliga metoden
fastslaget, att varje forskning, som räknar med det
övernaturliga och därmed bryter med den naturliga evolutionen,
avslöjar sig såsom ovetenskaplig.

För teologien måste detta sakernas nya tillstånd få
ödesdigra följder. Förr hade den varit vetenskaplig teologi, ja,


[1] Sidorna 15—18.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free