- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
45

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

i vår tid äro bibeltroende. Och, Gud vare lov, att döma
av många goda predikningar, som man då och då får höra,
kan man få en ganska god uppfattning om prästernas
bibeltro. Det är endast ibland man hör mera högt skorrande
missljud i det avseendet. Det torde väl förhålla sig nu på
samma sätt som under min studietid i Uppsala, att många
av de studerande ej äro mottagliga för den
otrosförkunnelse rörande Bibeln, som där förkunnas. Och vidare torde
många präster nu såsom alltid få lägga bort sina
universitetsteorier, när de komma i beröring med det verkliga livet ute
i församlingarna. Det är emellertid mycket sorgligt att från
vederhäftigt håll få höra, att den bibelkritiska moderna
uppfattningen om Bibeln slagit igenom vid de teologiska
fakulteterna vid universiteten.

I sin bok »Den tredje generationen» anför missionsläraren
teol. och fil. kand, David Hedegård ett yttrande av
nuvarande biskop Tor Andræ i dennes biografi över Nathan
Söderblom. Han säger där: »Söderbloms mening, att teologien
icke får erkänna någon annan metod eller några andra
förutsättningar än dem, som gälla för annan humanistisk
vetenskap, har segrat inom fakulteterna.» Och vidare anför han
ett yttrande av Söderblom, som lyder: »Denna
reformation betyder två ting. Först en konsekvent genomförd, rent
historisk uppfattning av kristendomens tillblivelse, av dess
stiftare och dess heliga urkunder, med uteslutande av allt
övernaturligt, för såvitt därmed förstås tilldragelser och
ingripanden av principiellt annat slag än de, som annars bilda
människolivets och historiens vävnad. För det andra: från
religionens eller från den religiösa auktoritetens sida får
icke ställas något hinder i den fria tankens och forskningens
väg.» Och David Hedegård tillägger: »Man må minnas
orden: ’med uteslutande av allt övernaturligt,
för såvitt därmed förstås tilldragelser och
ingripanden av principiellt annat slag än de,
som annars bilda människolivets och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free