- Project Runeberg -  Från det moderna England /
356

(1893) [MARC] Author: Gustaf F. Steffen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konsten, Litteraturen och Bohêmen - 21. Några konstnärstyper från det moderna England

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

37 6

KONSTEN, LITTERATUREN OCH BOHÉMEN.

på att förse vålnaden med en smal, konventionell ljusbård i
ytter-konturen.

En af Rossettis mest i ögonen fallande egenheter är, att han
för sina tallösa allegoriska kvinnofigurer icke blott använder samma
ansiktstyp utan ideligen reproducerar ett och samma ansikte. Det
är ett imponerande, men något öfverciviliseradt ansikte af keltisk
typ: smalt och fint byggdt i de nedre partierna samt med en bred,
låg panna, som skuggas af ett yfvigt majestätiskt svallande hår af
sådan skönhet, som man blott finner hos engelskor. Under den
något svårmodiga pannan sitter ett par stora, vidöppna mörka ögon
af gripande skönhet, men djupt melankoliska. Näsan är rak med
stora, öppna näsborrar, hakan något för spetsig. I munnens
svällande linier återfinna vi det mystiskt sorgbundna draget; den är icke
stor, men läpparna skjuta fram på ett ovanligt sätt, som skulle
förefalla sinnligt, om ej deras form vore absolut idealisk.

Bland lefvande engelska målare har Holman Hunt det största
ryktet som religiös mystiker. John Ruskin har med sådan hetta
försvarat hans occultism, att han blifvit fashionabel — ehuru de
torde vara få, som verkligen begripa hans taflor. Han är djup, men
dogmatiskt torr. Man kommer vid betraktandet af vissa af hans
taflor ur Jesu lif ofrivilligt på tanken, att de måtte vara lärda
illustrationer till mötesbeslutet i Nicea eller något dylikt dogmhistoriskt
faktum. För öfrigt verkar han besynnerligt genom sin hårda och
primitiva, om Quinten Massys erinrande stil. Han lägger en
oerhörd omsorg på hvarje detalj och älskar undvika alla skuggor genom
ett öfver hela duken jämt fördeladt, klart ljus. Hans rent af
fanatiskt energiska liniemanér tjänstgör i stället för att uttrycka patos
och mystik. På en af de regelbundna låneutställningarna för de
fattiga i Eastend hade man anmodat besökarne att rösta på sina
favorittaflor. Holman Hunts mästerstycke: »De oskyldigas triumf»
fick högsta röstantalet — och hvad kan vara mer karakteristiskt. . .
för Eastendborna och idealismen! Intet enda landskap hade fått
öfver hundra röster, då Holman Hunts sällsamma, blott genom en
af artisten själf författad beskrifning någorlunda begripliga duk fick

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:22:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/modeng/0410.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free