- Project Runeberg -  Från det moderna England /
364

(1893) [MARC] Author: Gustaf F. Steffen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konsten, Litteraturen och Bohêmen - 21. Några konstnärstyper från det moderna England

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

37 6 KONSTEN, LITTERATUREN OCH BOHÉMEN.

var en anslående samling på omkring två hundra nummer, hvilken
på ett ytterst intressant sätt belyste detta säregna snilles långa
utvecklingsbana.

Midt på de båda långväggarna af den förnämsta
utställningssalen hängde tvenne stora taflor, hvilka sannolikt af de allra flesta
kritiker skulle accepteras som de utan gensägelse mest tilltalande
och mest fulländade profven på Burne-Jones konstnärskap uti dess
mognad. Den ene af dessa dukar »The Golden Stairs» är
sannolikt det populäraste af alla den sällsamme mästarens verk. Det finns
få nyare konstverk, hvilka af de bildade klasserna i England på
ett så otvetydigt sätt behandlas såsom en af nationens förnämsta
estetiska skatter — och det ehuru »The Golden Stairs» målades för
blott tolf år sedan. Ett anmärkningsvärdt faktum är dessutom, att
denna duk väckt uppseende uti konstnärskretsar i Paris, och att
den bidragit att göra sin mästare till ett föremål för beundrande
uppmärksamhet i Frankrike å den nya, »symbolistiska» målarskolans sida.

Motivet i »The Golden Stairs» (Den gyllene trappan) är liksom
i alla Burne-Jones’ stora arbeten, i hög grad svårfattligt. Vi skola
emellertid icke här bekymra oss om de långa redogörelser och
tolkningar, som konstnärens beundrare pläga att bjuda på. Vi skola
betrakta hans målningar icke såsom episka eller mystiska dikter
utan rätt och slätt som taflor. Det är också helt visst mer i
öfverensstämmelse med konstnärens egna artistiska afsikter, om vi
låta hans dukar verka på oss såsom musikstycken i färger och linier
— det vill säga som djupa känslostämningar, hvilka intet hafva att
skaffa med långa argumenter eller logisk skärpa. Från denna
ståndpunkt sett ter sig »Den gyllene trappan» först och främst såsom
en af de finaste, mest poetiskt ljufliga färgkompositioner samt såsom
en genialisk uppfinning på de dekorativa effekternas område. Från
den öfre våningen af ett hus i en arkaistisk, halft fantastisk
byggnadsstil vindar sig ned till förgården en smal fritrappa af guldgula
marmorblock, hvilka äro sammanfogade ungefär som stegen i en
spiraltrappa af järn. Nedför denna symboliska trappbyggnad, hvilken
fyller i det närmaste hela duken, kommer gående en hel rad af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:22:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/modeng/0418.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free