- Project Runeberg -  Sveriges hednatid, samt medeltid, förra skedet, från år 1060 till år 1350 /
346

(1877) [MARC] Author: Oscar Montelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

naverne vara sådana vilda och känslolösa barbarer som de pläga skildras af
-de engelska och frankiska Senderne»1.

Om gudadyrkan, tempel och offer i Sverige under hednatiden ega vi
visserligen endast få omedelbara uppgifter, men då förhållandet i detta
hänseende hufvudsakligen torde hafva varit detsamma i Nordens ölika dekr.
kunna vi härom, liksom i så många andra fall, erhålla kännedom med tillhjelp
af de fullständigare upplysningar som finnas från grannländerna och Island.

För upprätthållandet af gudstjensten fans intet egentligt presteståni
utan omsorgen derfor var förenad med den verldsliga styrelsen af landet och
-de särskilda landsdelarna, liksom hvarje husfader i sitt hus sörjde for offra.
En af konungens pligter var således upprätthållandet af de för hela landet
gemensamma offren, och den politiska betydelse som upsalakonungarne
småningom erhöllo torde icke utan skäl kunna anses hafva i väsentlig mån
berott just på deras ställning såsom föreståndare för svearnes heligaste tempeL

Om detta tempel, beläget på den plats der Gamla Upsala kyrka nu
står, berättar mäster Adam: »I detta gudahus, som öfver allt är prydt mei
guld, dyrkar folket bilderna af tre gudar, och det så att Tor, som är den
mäktigaste af dem, intager högsätet i midten, medan Odin och Frö hafra
sina platser på hvar sin sida om honom». Enligt en nästan samtidig
anteckning stod »nära templet ett mycket stort träd, med vidt utsträckta grenar,
ständigt grönt, både vinter och sommar; af hvad art det är, vet ingen. Der
finnes också en källa, der hedningarnes offer vanligen förrättas och hvari en
lefvande menniska plägar nedsänkas. Varder hon ej mera synlig, så är
folkets önskan uppfyld.» Tillägget att en guldkedja går rundt omkring
templets tinnar beror troligen på ett missförstånd. Vid templet låg en stor mängd
grafhögar, öfver hvilka höjde sig de tre väldiga »kungshögarna» (s. 245).

Adam förtäljer vidare: »När pest eller hungersnöd är för handen, offra?
till Tors bild; när det är krig, till Odin; vid bröllopsgille till Frö. Hvart
nionde år plägar dessutom i Upsala firas en offerfest, gemensam for alli
Sveriges landskap. Ingen får undandraga sig att deltaga häri. Konungar
och folk, alla sända då sina gåfvor till Upsala, och, hvad som är grymmas
lin något straff, de hvilka redan antagit kristendomen måste köpa sig fria
från dessa högtidligheter. Med offret tillgår det nu sålunda: af hvaije slag
lefvande varelse, som är af hankön, offras nio stycken, med hvilkas blod del
är sed att försona gudarne. Kropparna upphängas i en lund nära gudahuset
och denna lund är ock så helig i hedningarnes ögon, att hvarje träd i
densamma anses vara gudomligt på grund af de offrades död eller blod. Der ser
man hundar och hästar hänga tillsammans med menniskor; ja, én kristen
man har berättat mig, att antalet af de kroppar, ban sålunda sett hänga der

1 K. Maurer, Die bekehrung des nonvegischeu stammes zum christenthume, d. 2, t. 1S5.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:23:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mohednatid/0352.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free