- Project Runeberg -  Kvinnor. Sex tidspsykologiska porträtt /
89

(1895) [MARC] Author: Laura Mohr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3) Den moderna kvinnan på scenen: Eleonora Duse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

henne — men hon skall ej vara i stånd att underlåta det.
Och hon skall blifva en virtuos liksom alla de andra.

Men skall hon månne, när vi återse henne, vara den
samma som hon nu är? Hennes teknik är utomordentlig,
men hennes konsts innehåll är enkelt: det är melankoli
och adel. Skall denna skälfvande, sköra grundton i Eleonora
Duses kvinnonatur vara i stånd att uthärda alla dessa
oändliga upprepanden? Därför har jag i dessa få rader
med ansträngda händer försökt fasthålla det egendomligaste
i hennes väsende, såsom det framställde sig för mig medan
hon ännu står på höjden af sin konst. Hennes natur är icke
en af dessa massiva naturer, hvars sår alltjämt åter läkas
och som Öfverallt slå sig igenom. Hon har satt allt hvad
hon ger in på en ton, som annars endast varit ett biljud
i skådespelskonsten — på innerligheten. Hon är
kvinno-snillet på tiljan.

Man nyttjar nu ordet snille på två olika sätt: antingen
lättsinnigt eller ogärna. Antingen begagnas det om hvarje
trumpetare, eller det förnekas helt och hållet. Man
erkänner, att det finns, att det har funnits och kanske äfven
skall komma att finnas skådespelaresnillen. Men jag har
hittills icke lagt märke till, att man gjort något försök
att skilja mellan det kvinnliga och manliga
skådespelaresnillet.

Kanske ligger det däri, att de i själfva verket icke
skilja sig så mycket från hvarandra. Hjälten är manlig
och älskarinnan är kvinnlig, de gamla, så väl manliga som
kvinnliga, äro komiska eller gråtmilda, och
karaktersskåde-spelarna af båda könen äro vanligtvis elaka människor.
Skillnaden beror på yttre saker i klädseln, i hållningen och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 01:45:45 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mohrkstp/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free