- Project Runeberg -  Moralens utveckling /
13

(1911) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


»oskrivna lagarna» i hans eget inre bli mer befallande än
de av samhället stadfästa.

I varje tid finnes ett högre och ett lägre medvetande
om det handlingssätt, som för alla är det mest gagneliga.
Det högre medvetandet finnes blott hos ett fåtal: endast
mycket småningom upphöjer man till moralbud de nya
sedliga krav, som flertalet alltid först i »sedlighetens»
namn bekämpar, när en enstaka person eller meningsflock
vågar uttala den. Men ehuru de sedliga instinkterna,
sedan de väl äro inorganiserade, bli ärftliga på samma
sätt som djurens instinkter, så äger dock denna ärftlighet
ej lika ovillkorligt rum. De moraliska instinkterna äro
unga, således mindre djupt grundade, lättare förlorade;
ärftligheten är där oregelbunden, gör stora språng och är
utsatt för många, varandra korsande inflytelser. Dock är
den moraliska ärftligheten mer påtaglig än den
intellektuella. Ty de intellektuella egenskaperna äro de allra sist
förvärvade, således de mest ovissa och ha hittills endast
under några släktled visat sig ärftliga.

Ömsesidig uppfostran, lagar, föredöme ha alla
samverkat att ge stadga åt de böjelser, dem samhället på ett
visst utvecklingsskede erkänt som varande moraliska. Men
begreppen om det moraliska eller omoraliska hos vissa
böjelser ha varit ytterst växlande, såsom etnografien,
historien och litteraturen till överflöd bevisa. En viss slags
uppfostran, vissa vanor kunna — om de inövas under
en tillräckligt lång följd av släktled — skapa vissa anlag,
vissa dygder eller vissa laster medan en ny inflytelse, nya
vanor kunna omdana begreppen så, att den forna dygden
anses som ogärning eller omvänt. För att blott nämna
ett enda exempel: vi straffa nu som brott mot liv och
egendom alla tilltag, som likna våra nordiska fäders
vikingatåg, vilka däremot för 1,000 år sedan ansågos som
utomordentligt hedrande mannabragder. På längden blir
vanligen det starkaste av de inflytanden, som den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 12 02:13:16 2014 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/moralutv/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free