- Project Runeberg -  Moralens utveckling /
33

(1911) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


andra nyttiga. Denna på erfarenhet grundade pliktkänsla
får ökad styrka genom de straff, som följa när individen
icke lyder pliktkänslans maning.

Och emedan de individer, som på intet sätt låta böja
sig under denna första enkla pliktkänsla, vanligen duka
under, blir det genom ett slags omedvetet »urval» de
mest bildbara, de som bäst tillgodogöra sig erfarenheten,
vilka fortleva och fortplanta släktet samt hos nästa
släktled inprägla sina pliktbegrepp.

Icke blott hos den primitiva människan, även hos
kulturmänniskan är begreppet om plikten ofta mycket
obestämt, på samma gång som själva pliktkänslan kan vara
mycket stark. Hos kulturmänniskan finnas visserligen
några till verklig instinkt blivna moralbegrepp. Det
mycket betecknande uttrycket, att somliga ting för oss äro
»fysiskt omöjliga», visar just att obenägenheten för dem
blivit en del av vår natur. Så är t. ex. människoätandet
omöjligt för de flesta kulturmänniskor, t. o. m. under
hungersnöd; även mord, stöld och våldtäkt äro för många
omöjliga.

Men det finnes andra arter av instinktiv motvilja,
vilka alls icke stå i samband med verkliga moraliska
pliktbud. De ha uppstått till följd av vissa fördomar,
hvilka en gång varit ansedda som plikter, och vilkas
överträdande haft straffpåföljder. Intet bevisar bättre att den
moraliska känslan icke är medfödd utan förvärvad, icke
framsprungen ur människans »natur» utan ur människans
samkänsla, ur det begrepp om rätt och orätt, som hennes
medmänniskor lärt henne. Som exempel kunna påpekas
judens fasa för att äta svinkött, katolikens för att äta
kött på fredagen, nordbons för hästkött[1] och den unge


[1] Jag har själv, som nyss vuxen, erfarit det medärvdas rent
kroppsliga makt i detta avseende: efter att med god smak ovetande
ha ätit hästkött, bleknade och kallsvettades jag, när jag senare
upplystes om köttets beskaffenhet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 19 18:36:23 2014 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/moralutv/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free