- Project Runeberg -  Moralens utveckling /
35

(1911) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 5. Den djuriska moralen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Även i våra samhällen är beroendet av omgifningens
uppfattning så stort, att flertalet människor utan
samvetskval begå omoraliska handlingar om de endast kunna
åberopa sig på mängdens vanor. Samme man, som
samvetsgrant återlämnar en hittad tioöring, ruinerar medvetet
och utan betänkande sina medtäflare genom en lyckad
affärskupp; samme man, som är alltför mycket gentle-
att ens ge en knuff i en folkträngsel, nedskjuter utan
betänkande sin vedersakare i en duell; samme man, som i
hemlighet ödelägger många kvinnors liv, fillåter sig ej ett
ohöviskt uttryck i ett sällskap av damer. Hos
urmänniskan är, som vi sett, detta beroende av omgivningens
uppfattning så stort, att moralens bud endast gälla
omgivningen. Mot främlingen är allt tillåtet.

Moraliskt förbindande blir för vilden det, som hans
stam under generationer lärt sig anse som nyttigt;
sålunda fyller han föräldramordets plikt samvetsgrant och
villigt; sålunda avstår han från de åt prästen och
hövdingen förbehållna, som tabu ansedda födoämnena. En
resande omtalar, att ett litet barn, som tagit några som tabu
förklarade batater, dödades, stektes och uppåts; detsenare
ansågs som en mycket sedlig handling, men barnets
tillgrepp som en mycket osedlig![1]

Varje opartisk granskning av dessa sakförhållanden
lägger i öppen dag att det icke finnes några en gång för
alla givna, otvetydiga, medfödda sedlighetsbegrepp.
Moralens början är att jämföra med den mer eller mindre
lyckade dressyr, genom hvilken t. ex. fågelhunden erhåller
vissa instinkter. Först driver honom denna dressyr till
att apportera villebrådet utan att smaka det; slutligen


[1] Tabu kalla vildarna det avskilda eller undantagna, vilket de
förklarat som heligt. Egendomligt är att med det ovan berättade
jämföra t. ex. Karl XII:s yrkande av dödsstraff över en soldat, som
i rusigt tillstånd anfört en psalmvers med djävulens namn i! , Ett
sådant lagligt mord ansågs då sedligt, men en svordom som ett
urbota brott!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 4 19:10:50 2014 (www-data) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/moralutv/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free