- Project Runeberg -  Moralens utveckling /
52

(1911) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


gäster, mata fiskarna i sin parkdam o. s. v. avlivade vissa
romare sina slavar, ofta under gräsliga marter. Men här
som överallt inträdde tidigt en väsentlig skillnad mellan
hemfödda och övriga slavar. Steg för steg visar den
romerska lagstiftningen till slavarnas förmån den höjning
av mänsklighetskänslan, som man med orätt uteslutande
tillskrivit kristendomens inverkan. Så var det t. ex. Neros
lärare, Seneca, vilken av sin lärjunge utverkade en av de
första lagarna till slavarnas skydd. Seneca var en stoisk
filosof och det är i allmänhet just den stoiska
vishetslärans ädla mänsklighet, som präglar de goda lagarna under
romerska kejsardömets tid.

Den grekiska och romerska patriotismen — som i dessa
tider var medborgarnas högsta dygd — innebar samma hat till
främlingen och grymhet i krigföringen som vildens visar. På
denna punkt är moralens utveckling ytterst långsam. Fångarna
göras till slavar, de nådesökande stötas ned; de döda
kämparnas begravning firas med deras fångna fienders offrande. Ur
seden att med dylika offer och kämpaspel hedra den döde
utvecklas småningom de blodiga cirkusspel, som i Rom
förvilda sederna. Dessa spel godkändes även sedan den moraliska
utvecklingen hos de högt stående andarna nått en ovanlig
grad av ädelhet och förfining — ett exempel på, huru det
gängse bruket mäktar fördröja ett moralbegrepps utveckling.

Aktningen för människolivet var under det barbariska
skedet ringa hos greken som romaren. Först småningom
anses dråp som brott; blodshämnden råder länge; den
utbytes också här mot böter; vedergällningsrätten
överlämnas småningom av den enskilde åt samhället. Stöld
straffas strängt och i allmänhet äro alla straff grymma.
En stor förbättring inträder dock småningom häri.

Vördnad för ålderdomen, aktning för arbetet,
gästfrihet, måttlighet och plikttrohet höra till de dygder, som
här och var framträda i antikens moral. Barmhärtigheten
främjades genom tron, att »tiggaren och den fattige komma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 19 18:36:23 2014 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/moralutv/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free