- Project Runeberg -  Från Aftonbladet till Röda rummet. Strömningar i svensk litteratur 1830-1879 /
72

(1905) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Rabulisterna - IV. Magnus Jakob Crusenstolpe. Fortsättning.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

genomläsare af gamla manuskript, han kände så intimt sin
egen tids händelser, han var en så fin observatör, att han
för denna tid alltid kommer att blifva en källa af värde —
svårigheten är endast att skilja det falska från det sanna.

Om Crusenstolpe öfvade så stort inflytande berodde det
icke minst på hans framställningssätt. Han förstod att
ur ett ämne alltid framlocka de intressantaste sidorna; allt
blir hos honom lält och lekande och äfven såsom ren
stilkonstnär tillhör han de bästa.

Redan i de noveller han utgaf som tjuguåring framträder
han som en god stilist. Men det är en Crusenstolpe avant
la lettre, som man där har för sig; han har ännu icke funnit
sitt verkliga manér. Hans satser äro små och korthuggna,
och han berättar jämt och naturligt med en viss älskvärd
menlöshet. Vill man emellertid känna den Crusenstolpe,
hvilken samtiden beundrade såsom stilist, bör man icke
genom-bläddra något arbete tidigare än Skildringar ur dagens historia.
Man finner där och i hans senare arbeten ett helt annat manér
än i ungdomsskrifterna. Man märker, att han under tiden
studerat äreminnena och lyssnat till talen på riddarhuset.
Han har blifvit strängare i sitt ordval, han älskar allegorier
och bilder, och hans perioder bygga sig konstfullare. Likväl
verkar denna stil mera genom sin färg än sin plastiska
af-rundning. Samtiden fann den beundransvärd och ännu i
dag gör den intryck genom något visst sirligt förnämt —
ett återsken från hans egen personlighet. Det är knappast
ett fel, att den numera verkar föråldrad, ty det gifver
tidsstämning. När man öppnar hans böcker, är det, som sloge
det upp en doft af torkade rosor, och man känner sig plötsligt
förflyttad till en salong från trettiotalet med tunga
mahogni-möbler och kinesiska potpourrikrukor på spegelkransen.
Knappast någon svensk bar öfverträffat Crusenstolpe såsom
skandalskrifvare, men ingen har heller varit det på ett
förnämare sätt än han.

*


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:29:48 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mortfatrr/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free