- Project Runeberg -  Från Aftonbladet till Röda rummet. Strömningar i svensk litteratur 1830-1879 /
84

(1905) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Från romantik till realism - I. Utländska strömningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gråtmildhet utan gräns. Fast man ännu icke medvetet brutit
med den franska skolans stränga retorik, böljade formen
redan blifva friare, i det den inspirerade sig af den äldre
folkpoesien, som samtidigt kommit till heders.

Det dröjde icke länge, förrän denna strömning äfven
inträngde i Frankrike. Voltaire är bland de första, som fästa
sina landsmäns uppmärksamhet på den engelska litteraturen;
Abbé Prévost öfversatte Richardson. Diderot var nästan
anglo-man och hans varma entusiasm såväl som hans skarpa kritik
hafva gjort mycket för dramats och romanens utveckling i hans
eget hemland. Men det stora och afgörande namnetärRousseau.
Ty han upphöjer till princip, hvad som hos engelsmännen
ännu endast varit en tillfällig smak. Genom att häfda känslan
såsom det högsta i människan, och mot samhället uppställa
naturen, är han grundläggaren af en ny tidsålder i
litteraturens historia, och ännu i dag står den europeiska dikten
under hans tecken. Politiskt och religiöst, litterärt och
socialt skapade han nya känslovärden, som skulle blifva
bestämmande för det kommande seklet.

Det är emellertid hvarken i England eller Frankrike,
som den egentliga brytningen med pseudoklassisiteten
försiggick. Naturligt nog, eftersom den i Frankrike hade sina
djupaste rötter och i England länge varit som barn i huset.
Det var i Tyskland, hvarest de litterära traditionerna voro yngre,
som den afgörande kampen kom att stå mellan den franska
smaken och det nya idealet. Lessing bekämpade steg för
steg den diktkonst, som blomstrat under Ludvig den fjortonde
och uppställde emot densamma ett nytt program:
Shakespeare och antiken. Den antik, som därvid föresväfvade
honom, var icke den som fransmännen dyrkat, utan en
fördjupad antik, baserad på de nya filologiska och arkeologiska
studierna. Sturm und Drang, den generation, som därefter
upptog kampen och hvilken är helt genomträngd af
Rous-seauism, gick ännu längre. Herder utvidgade genom sitt
hänvisande på folklitteraturen och genom sin djupare
uppfattning både af Shakespeare och Homeros den estetiska
horisonten. Han häfdade en ny historisk uppfattning, enligt
hvilken en viss kultur nödvändigt framsprungit ur en serie
yttre omständigheter: en viss ras, ett visst klimat o. s. v.
Schiller och Goethe förverkligade det nya programmet och
skapade Tysklands klassiska litteratur.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:29:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mortfatrr/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free