- Project Runeberg -  Från Aftonbladet till Röda rummet. Strömningar i svensk litteratur 1830-1879 /
141

(1905) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - C. J. L. Almqvist - II. Nyromantikern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

speglar sig och återstrålar på tusende olika sätt. Hon utgör
helt enkelt medelpunkten i en serie förvecklingar, hvars
oskyldiga orsak hon är. I realiteten är hon för oss en ung,
täck och behagfull dansös, som stundom roar sig med att
utkläda sig i gosskläder. Det hela är äkta nyromantiskt,
en fantasiens lek, ett badinage, en såpbubbla, som gnistrar
i solljuset — och springer sönder, innan ni riktigt fått ögonen
på densamma.*

Denna roman, hvars händelse är förlagd till Gustaf III:s
tid — konungens mord bildar just medelpunkten i
skildringen — utgör höjdpunkten af Almqvists alstring under
denna period. Med en utomordentligt graciös konst har
det lyckats honom att återuppväcka hela rokokon.
Tidsstämningen sväfvar som en doft öfver det hela. Underbart
vacker är denna morgon i skogen utförd, då Tintomara

— för öfrigt barockt nog — faller för en kula. Och
själf intager hon sin plats i detta galleri af Almqvistska
kvinnogestalter, som tillhöra de ypperst tecknade, svenska
litteraturen äger.

Och redan midt i denna fantastik höra vi toner, som
båda en annan diktning. Tintomara år icke döpt. »Döpelsens
heliga... heliga... huru heter det?... Scen, nej akt; så
är det.» — Och som motto läser man på bokens titelblad:
»Två ting äro hvita: Oskuld — Arsenik.» Det är samma
tanke som Taine några år senare skulle uttrycka i en lika
kraftig, ofta citerad maxim.

Dylika ord och scener äro redan förebåd om Almqvists
radikalism och naturalism.

* Till en viss grad hade Hagberg rätt, när han anade n&got frivolt i
ämnet. Som jag på annat stället skall utveckla — utrymmet tillåter mig det
icke här — går motivet tillbaka till den franska boudoirromanen och är
ursprung-ligen kanske något misstänkt. Men Hagberg borde framhållit, att Almqvist
sorgfälligt undvikit att utveckla det frivola, som låg i ämnet. Tintomaras
misstänkta natur gifver ju icke anledning till en enda osedlig situation;
tvärtom ligger hela berättelsen i ett annat plan. Man bör icke släpa Tintomara
inför polisdomstol. Feerna hafva hittills varit befriade från att redogöra för
sin moral.

*


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:29:48 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mortfatrr/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free