- Project Runeberg -  Från Aftonbladet till Röda rummet. Strömningar i svensk litteratur 1830-1879 /
311

(1905) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romanen - VI. Sofia von Knorring

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Jag steg upp. Jag tog hans hand. Jag följde honom. Men, om han
i en hast släppt mig, sä hade jag säkert fallit, ty jag hvarken hörde eller säg
nägra ögonblick. Jag var i en himmel, kära mormor! Och le nu, hur mycket
du vill; men för mig fanns i detta ögonblick ingen himmels fröjd, som kunde
förliknas med att af Otto föras till den svindlande valsen. Vi började dock
icke genast, vi stodo tysta och stilla; men hans hjärta talade i hans hand,
hans blickar, hans korta andetag, och själfva hjärtat tyckte jag mig se och
höra, hur det klappade. O, hvad jag var salig!

Men nu till själfva valsen!

Kära mormor! Valsade du någonsin med morfar eller med någon annan,
som du älskade öfver allting på jorden och i himmelen, annars vet jag icke,
om du kan fatta alla de himmelsljufva känslor, som nu växlade inom mitt
lyckliga bröst. Jag var på en gång glad, nöjd och lycklig samt dessutom
smickrad och förnöjd öfver den framgång och det lilla uppseende, som föllo
på min lott. Je ne suis pas femme pour rien! härmade man Fru Stael, att
hon en gång hade sagt; men det kunde jag här äfvenledes applicera på mig,
ty den är något annat, ganska bra och förträffligt, men ingen kvinna, som
är liknöjd för beundran och männemas hyllning.»

I denna stil fortgår skildringen med så mycken
naturlighet, med så litet konst och så älskvärd pratsamhet, att
man tycker sig genombläddra brefven från något gammalt
schatull, växlade mellan tvenne kvinnor, ännu med en svag
doft af eau de chypre förnimbar mellan de gulnade, litet
skrofliga bladen. Så äkta feminint är här allt!

Knappast någon annan än en kvinna skulle heller
kunnat göra denna scen, då Ottilia besöker sin för detta
kammarjungfru och finner henne i ett litet kyffe inne i staden i
den djupaste nöd med ett litet barn vid sin sida. Sedan
Ottilia öfvervunnit sin första harm, aftager hon sina
underkjolar och gör däraf bindlar åt den lilla, som år i stort
behof däraf — åt hans barn.

Men det är icke endast Ottilia, som år utmärkt tecknad
och som författarinnan helt känner. Äfven de öfriga
figurerna äro lifligt skisserade och hafva hvar sin fysionomi.
Man tycker sig höra den kvicka Paulines litet hårda och
kalla stämma genom hennes repliker, bak hvars bitterhet
döljer sig en lidelsefullhet, som nästan närmar sig hatet.
Den undergifna Melanide, ett annat af Ottos offer, bär sin
smärta på helt annat sätt. Ypperlig är t. ex. tanten; se här
hennes ankomst till Ottilias mormor:

»En kammarjungfru, gamle Anette, med en påse och ett resapotek, ett
rödbrusigt anlete och ett jämntjockt smalben, är det första jag upptäcker, och
när denna förfärliga syn ändtligen gifver rum för den på högra sidan sittande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:29:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mortfatrr/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free