- Project Runeberg -  Det muntliga föredragets konst /
6

(1890) Author: Oscar Svahn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Om begreppet och betydelsen af det muntliga föredragets konst - Vårt eget instrument

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sinnesrörelser. Ljudet a, uttaladt eller framsjunget i och
för sig, betyder sålunda i själfva verket ingenting annat än
en viss grundton med sitt följe af bitoner, af hvilka en eller
flere särskildt förstärkas; men denna tonkomplex kan af oss
begagnas för att uttrycka glädje, sorg, beundran, vrede,
förtrytelse, bedjande, vemod o. s. v. jämte en oändlig mängd
förbindelser mellan dessa känslotillstånd, och detta sker
genom den af språkljudet oberoende känslotonböjning, af
hvilken det i hvarje fall åtföljes eller belägges. Men hvarje
sådan tonböjning eller hvarje enkelt eller sammansatt
sinnelagstillstånd uttrycker sig eller kan uttrycka sig i ett särskildt,
från alla öfriga urskiljbart tonelement, och dä de vanligaste
i psykologien upptagna sinnelagstillstånden uppgå till ett
antal af minst 50 och de sammansatta tillstånden äro snart
sagdt oräkneliga, så följer, att vi mot ett enda artikuleradt
språkljud, ett enda ord i ordens språk, ega minst 50 uttryck
i sinnelagstonernas språk, och att för det andra det lilla
fattiga ordet a eller o varder för menniskor användbart
endast under den förutsättning, att det i hvarje särskildt fall
frambäres uti eller liksom belägges med något af de
oöfverskådligt många uttrycken i känslotonernas språk.

»Orden i och för sig,» säger Wilhelm von Humboldt,
»äro mumier, som först genom tonen erhålla lif och kraft.»
Ordet är kulan, tonen är det antända krutet, som drifver
henne fram till sitt mål. Hvilket språk är det rikaste ? Man
har uträknat, att Shakspeare begagnat omkring 15,000
särskilda ord, men huru många känslotoner hafva en Garrick,
en Kean eller en Kemble användt eller kunnat använda för
att tolka den rätta betydelsen af dessa 15,000 ord i alla de
otaliga förbindelser, i hvilka hvart och ett af dem förekommer?

På samma sätt kan frågan: »Går du hem?» med
tillhjälp af den kvalitativa betoningen få en nästan i oändlighet
skiftande mening och innehållsrikhet. Frågan kan nämligen
uttalas med glädjens, förtrytelsens, vredens, sorgens o. s. v.
tonböjningar, och dessa trenne enkla ord, som i och för sig
äro så fattiga, kunna med tillhjälp af det kvalitativa
betoningsspråk, af hvilket de åtföljas, icke blott ändra innehåll
ur tankens synpunkt, utan också ändra detta innehåll så,
att den tilltalade personens känslor, begär, viljeriktning, ja

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:33:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muntliga/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free